Bedrijfsleven wil oplossing verkeershinder bij Roggebot

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

REGIO / VNO-NCW Midden, TLN, EVO en Ondernemersvereniging De Driehoek vragen aan de provincies Flevoland en Overijssel om haast te maken met het afronden van de verkeerskundige verkenning naar oplossingen voor de structureel grote verkeershinder op het traject N307 tussen Roggebot en Kampen. Daarna kunnen spoedig maatregelen getroffen worden om de doorstroming op dit traject te verbeteren. Daarnaast wordt aan de rijksoverheid gevraagd om de tweede fase van IJsseldelta-Zuid in de rijksbegroting op te nemen, zodat er eindelijk duidelijkheid komt over de realisatie van de nieuwe oeververbinding.Als sinds 2012 wordt door beide provincies gestudeerd op mogelijke oplossingen. Begrepen is dat gedacht wordt aan een pakket maatregelen dat op de kortere termijn, omstreeks 2017-2018, moet zorgen voor de doorstroming van het verkeer.Concreet gaat het om de toe- en afritten naar de N50, het verplaatsen van de rotonde van vlak voor de brug meer in de richting van Dronten. Daarnaast zal gedurende de zomerperiode de brug tijdens de spits dicht gehouden moeten worden. Hiervoor is het essentieel dat Rijkswaterstaat haar medewerking verleent. Deze maatregelen dienen in samenhang genomen te worden om effectief te zijn.Het startmoment van de middellangetermijnmaatregelen in de verkeerskundige verkenning is afhankelijk van het startmoment van de realisatie van fase 2 van IJsseldelta-Zuid.De weg zal uit twee rijbanen bestaan met een parallelstructuur voor langzaam verkeer en fietsers. Op de plaats van het huidige Roggebotcomplex is een doorvaartbreedte van 100 meter nodig. Dit betekent dat alle objecten (brug en sluis) moeten worden vervangen door een 7 meter hoge brug. In de planning van IJsseldelta-Zuid wordt uitgegaan van het vrijkomen van rijksmiddelen in de periode 2021-2023.Op dit moment zijn de middelen hiervoor op de rijksbegroting nog niet vastgelegd. Het bedrijfsleven roept daarom de rijksoverheid op om alsnog de beloften, zoals bijvoorbeeld gedaan in een brief uit 2010 van voormalig staatssecretaris Huizinga, na te komen.Het traject N307 Roggebot-Kampen is een onderdeel van het project N23 Alkmaar-Zwolle dat moet zorgen voor een goede verbinding tussen de noordelijke Randstad met het oosten en omgekeerd. Doorgroei van het gebruik van het N23 traject wordt belemmerd door het verkeersknelpunt bij Roggebotsluis.