Afbeelding

Curator: werf verkocht aan Bodewes

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Michiel Satink)
KAMPEN ? Binnenkort klinkt weer het gehamer op staal vanaf de werf van Peters in Kampen. De Friese werf Barkmeijer Stroobos gaat in Kampen de Caranx I afbouwen. Het schip ligt sinds het faillissement half afgebouwd op de nog altijd niet verkochte Kamper werf. Vrijdag werd bovendien officieel de verkoop van de werf aan Bodewes Scheepswerven bekendgemaakt.

?We staan te popelen om de werf op te gaan maar het wachten is nog op een aantal formaliteiten?, zegt Hans Veraart, mede-directeur van Barkmeijer Stroobos. Barkmeijer was al betrokken bij de productie van delen van het schip. Het wordt in ieder geval tot en met de tewaterlating in Kampen afgebouwd. ?Of we het verder mogen afbouwen, moet nog blijken.? Het is mooi werk, zegt Veraart, maar zeker niet de grootste klus van de werf. ?We hebben wel grotere opdrachten gehad.?

Barkmeijer Stroobos gaat in eerste instantie met eigen mensen aan de slag. Ook wil de werf onderaannemers in Kampen die eerder bij Peters werkten, benaderen. ?Het zorgt weer voor reuring op deze werf. Het is een prachtige locatie?, zegt Veraart. De afbouw van de Caranx I is onderdeel van het omvangrijke faillissementsdossier rond scheepswerf Peters. Daarnaast moet ook de hinderwetvergunning vernieuwd worden. De Kroatische werf Brodo-trogir is opdrachtgever van de afbouw van het schip, zegt Veraart. Volgens hem staat de afbouw los van de mogelijke overname van de werf door Bodewes. Die zou plannen hebben om haar scheepswerf De Kaap vanuit Meppel naar Kampen te verplaatsen. ?Het betekent voor ons alleen een andere verhuurder?, zegt hij, als dat plan realiteit wordt. In de huidige situatie zou Barkmeijer de werf van de curator huren. Barkmeijer heeft een grote diversiteit aan schepen gebouwd, zegt Veraart. Van zeegaande tankers tot loodsvaartuigen, waarvan het er nu tien aan het bouwen is voor het Nederlands Loodswezen.

De Caranx I was het laatste schip in aanbouw van Peters Shipyards voordat het begin april vorig jaar failliet ging. Opdrachtgever was de Groningse rederij CFL. Er zouden twee van deze schepen gebouwd gaan worden. Het zijn beide moderne zeeschepen van ongeveer 130 meter lang, bestemd voor het transport van segmenten van pijpleidingen, zo bleek eerder al uit een van de faillissementsverslagen. Met de opdracht was destijds een investering gemoeid van 34 miljoen euro per schip. De twee schepen zouden in Kampen en op een zusterwerf in Kroatië gebouwd worden.
Veraart heeft niet de opdracht ook de Caranx II te bouwen.

'Scheepswerf verkocht aan Bodewes'
Het gerucht dat scheepswerf Bodewes de werf in Kampen wil kopen, waarde al langer rond, maar curator Paul Manning kon vrijdag pas bevestigen dat de koop daadwerkelijk gesloten is. ?Eerder kocht Bodewes al de inventaris en de eigendomsrechten, nu dus ook de werf. En dat is goed nieuws?, zei hij. Het faillissementsdossier is hiermee nog niet afgewikkeld. Zo zou voor de in aanbouw zijde Caranx I nog een aanbetaling van miljoenen overgemaakt moeten worden.

Dat de Caranx I wordt afgebouwd kan hij evenees bevestigen. De opdracht hiertoe ging grotendeels langs hem heen. Het schip zelf is geen onderdeel van het faillissement. In de contracten is destijds aangegeven dat de in aanbouw zijnde delen eigendom zijn van de opdrachtgever CFL. Wel zou deze Groningse CFL miljoenen euro's te weinig aanbetaald hebben. Dat de Caranx in Kampen wordt afgebouwd, daarover lijkt geen twijfel te bestaan. ?De scheepsonderdelen ergens anders tot schip afbouwen, dat is gewoon niet mogelijk. Je kunt er niet mee gaan slepen.?