Afbeelding

Heinze en Jannie de Vries zoeken nieuwe eigenaar voor Twilight Promotie

· leestijd 3 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)
IJSSELMUIDEN - Wie bij Twilight Promotie naar binnen spiekt kan de indruk krijgen van doen te hebben met het huis van een succesvolle sportman. De winkel puilt uit van de prijzen, trofeeën en medailles. Maar daar blijft het niet bij. De bonte verzameling van pennen tot vlaggen, prikkelt de fantasie van eenieder die passeert. Het assortiment is in de loop der jaren verzameld door Heinze en zijn vrouw Jannie de Vries. Na 25 jaar vinden ze het welletjes en gaan ze op zoek naar een nieuwe eigenaar voor de zaak. Wat ze zelf gaan doen? Het is tijd voor iets anders leuks", merkt Heinze monter op. "We denken erover om naar Duitsland te vertrekken, maar wanneer dat gebeurt weten we nog niet. Eerst de zaak maar eens verkopen".

Wie kent de etalage van Twilight Promotie niet? Gelegen op, zoals Heinze het zelf zegt, een A1-locatie, de doorgaande weg van IJsselmuiden, komen hier dagelijks vele reizigers langs. Het kan niet anders dan dat de aandacht gegrepen wordt door de enorme hoeveelheid spullen achter de etalageruit. Wie woont hier? Een sporter? Een verzamelaar?

Wie de nieuwsgierigheid niet kon bedwingen en naar binnenstapte, werd 25 jaar lang verwelkomd door de hartelijke Groninger Heinze de Vries en zijn vrouw Jannie. In de overvolle winkel biedt hij na een bakje koffie wellicht ook zijn visitekaartje aan. Wie het doorleest, heeft even nodig. Het kaartje vermeldt namelijk een deel van het aanbod van Twilight: Verpakkingstape, Sport- en werkkleding, vlaggen, beachvlaggen, stempels, loten, relatiegeschenken, verlichte reclame, stickers. "We hebben zoveel dat ik op de achterkant van het kaartje verder moest gaan", lacht Heinze. "Maar goed dat moet ook wel. Ik zeg altijd: Wie niets heeft, kan ook niets verkopen."
Een enorm assortiment dus. Als Heinze begint te vertellen over zijn werkzame leven wordt duidelijk hoe het aanbod van Twilight tot stand kwam. Heinze is een aanpakker. Als er een iets goeds op zijn pad komt, dan pakt hij het. Zo was hij al huisschilder, samen uitbaters van een dorpshuis en een eigen bruine kroeg, daar naast werd hij vertegenwoordiger in bewegwijzering. In IJsselmuiden werd de horeca eerst voortgezet met 20 jaar sporthal de Oosterholthoeve en begon Twilight te ontstaan, naast Twilight was er nog ruimte als chauffeur bij provincie Overijssel, Directie chauffeur bij een groot bedrijf en nu nog steeds op een rouwauto.

Via het oude beroep als vertegenwoordiger kwam hij 25 jaar geleden op het idee om Twilight te beginnen. Of liever een bevriend stel kwam op dat idee. Het bedrijf waarvoor Heinze samen met z'n vriend zojuist de transformatie van Sporthuis Centrum naar Center Parcs had verzorgd, 'een prachtige klus', ging ter ziele. De vriend stelde voor te verhuizen naar de geboorteplaats van zijn vrouw om daar hun werkzaamheden zelfstandig verder uit te voeren. Het idee sprak de Groninger aan en hij vertrok naar IJsselmuiden waar het bedrijf algauw vanuit hun woonhuis aan Groenendael gerund werd. Het bevriende stel zag het na twee weken al niet meer zitten en trok zich terug uit het bedrijf. Heinze ging verder om 25 jaar lang niet meer te stoppen.

De zaken gingen meteen goed. Symbolisch memoreert Heinze aan het vertegenwoordigerskoffertje dat nog altijd in de zaak staat. "Ik heb hem drie maanden nodig gehad om klanten te werven. Daarna ging het eigenlijk vanzelf. Ik heb het koffertje aan de kant gezet en sindsdien nooit een slechte tijd gehad."

De aanpakkers-mentaliteit van Heinze leidde tot een omvangrijk assortiment. Van prijzen tot relatiegeschenken. "Als ik iets tegenkwam dat wellicht zou verkopen, dan nam ik het aan." Zo kon het dat het pand aan de Plasweg, dat na de verhuizing in 1997 nog veel te groot leek, en waarvan het echtpaar zich vertwijfeld afvroeg: 'hoe krijgen we het hier ooit vol', nu alweer uit zijn voegen lijkt te barsten. "Het voordeel van een groot assortiment is dat je alles kan tonen. Als hier iemand komt die bijvoorbeeld een pen als relatiegeschenk nodig heeft, dan trek ik een la open en dan heeft hij meteen tientallen voorbeelden".

Het mooiste aspect aan het werk vind Heinze het tevreden maken van zijn klanten. Heinze loopt voor zijn klanten net altijd een stapje harder dan nodig. Tekenend is zijn nieuwste project. De biljartvereniging had een trofee die wat los begon te laten. "Kijk hier doen ze dan een fles wijn in". Heinze toont de biljarttafel op schaal die dienst doet als wisseltrofee. "Ik moest hem even verlijmen, maar de zijkanten lieten ook een beetje los. Ik pak hem dan meteen helemaal aan en heb ook de zijkanten met laminaat hersteld. Dat zijn net die extraatjes die ervoor zorgen dat de klant terug blijft komen. Ik heb altijd een wat dorpse mentaliteit gehouden. Het draait niet alleen om geld. Je wilt ook wat voor iemand betekenen."

Deze gedrevenheid betaalde zich uit in een breed netwerk aan klanten door heel het land. Van vv Almere City tot de Nederlandse Politiesportbond. "De volgende eigenaar komt in een gespreid bedje."