Martijn Sollie bij de koffiebar van Perron 1
Martijn Sollie bij de koffiebar van Perron 1 (foto: Maarten van Gemert)

Toch weer koffie op station Kampen met Perron 1

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Maarten van Gemert) 
KAMPEN – De kiosk op het Kamper treinstation maakt als het ware een doorstart. Drie Kamper ondernemers bieden bij Perron 1 weer koffie aan plus een versnapering, duurzaam en biologisch. Tevens willen de initiatiefnemers sociaal ondernemen en hopen ze in de toekomst het monumentale stationsgebouw in oude luister te herstellen. Deze maand wordt er proef gedraaid met ’Coffee to go’.

De stationskiosk sloot eind vorig jaar de deuren en het treinstation staat al veel langer leeg. Drie ondernemende Kampenaren, die elkaar kennen van het bestuur van WSV de Buitenhaven, willen deze leemte vullen hetgeen de NS welkom heet. Martijn Sollie, Hendrik Stegeman en Lucien Koenders lanceerden recent het idee van een watertaxi die ze binnenkort hopen te bestellen. Perron 1 start op de plek van de vroegere kaartjesbalie. Straks hoopt Sollie de hal erbij te trekken waar nog sporen van het rijke stationsverleden zichtbaar zijn.

MVO
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat voor Sollie voorop. Naast de ’verantwoorde’ koffie van De Eenhoorn biedt Perron 1 bio bananenbrood, matcha madeleines en vegan brownies van rauwe cacao. Vandaar het motto ”Koffie, thee en meer”. Waar mogelijk is de frisdrank ook ’verantwoord’ en het biologische ijs is afkomstig van Boerderijs en Nice.
Vorige week leverde Boerderijs een nieuwe vriezer voor hun biologisch ijs dat naar eigen zeggen ”een bijdrage levert aan milieu, mens en dier”. Dat is allemaal waar, aldus de producent uit Noord-Brabant met een landelijk dekkend verkooppuntennetwerk maar ”wat telt is vooral: het ijs moet lekker zijn!”
Perron 1 kan werk bieden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor studenten die op zoek zijn naar een stageplek. Datzelfde idee gaat ook op bij de seizoensgebonden watertaxi maar Perron 1 draait het gehele jaar door. De openingstijden staan nog niet vast. Eerst wordt de behoefte geturfd.

Vestibule
Voor de stationshal bezigt Sollie de term vestibule, hetgeen aansluit bij de Jugendstilschilderingen die de hal ooit sierden. Hij is naarstig op zoek naar Kampenaren die nog oude foto’s hebben van voor 1965, toen de muren werden witgekalkt. Eerdere restanten zijn nog op de muren aanwezig inclusief de benaming NCS (Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij). De vestibule zou ook een logische looproute zijn naar Perron 1. Over heropening van de hal lopen de gesprekken met de NS nog.
De Nederlandse Spoorwegen en ProRail werken van harte mee. Sterker nog, de NS vroegen Sollie of hij iets voelde voor een stationskiosk toen hij kwam kijken naar de loods verderop. Alles vraagt veel overleg want het gehele terrein valt onder meerdere eigenaren. Ook Kasper Haar, spoorkenner van het eerste uur, is enthousiast. Zijn glossy over het Kamper lijntje is bij Perron 1 te koop.
Op zijn website over ”het kortste spoorlijntje van Nederland” (hetkamperlijntje.nl) noemt Haar de start van Perron 1 een ”prachtig initiatief”. Hij weet de exacte datering te melden en vertelt dat “de voormalige kaartverkoopruimte in het monumentale station Kampen eindelijk na 21 jaar weer een invulling krijgt”.


De voormalige kaartjesverkoopruimte herbergt nu Perron 1 (foto: Maarten van Gemert) 

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.