Afbeelding
Huib Strengers.

Van der Haak verrast in museum en synagoge

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Huib Strengers)

KAMPEN- “Hoe groter, hoe monumentaler’’, is het devies van Christie Van der Haak. Zaterdag werd haar expositie in het Stedelijk Museum en in de voormalige synagoge geopend. Dat er wat bijzonders zou komen was al bekend. Het museum zou voorzien worden van een krans, illustratief voor het werk van de Haagse kunstenares.

Die krans is er en nodigt uit het museum en de voormalige synagoge te bezoeken. ‘Monumentaal’ kan je het werk van Van der Haak noemen, die overigens geen vreemde is in Kampen. Ze doceerde in de jaren ’90 aan de Kunstacademie in de toenmalige Van Heutszkazerne. En toch dekt ‘monumentaal’ niet helemaal de lading als je de muren en de vloeren volledig bekleed met patronen die zich herhalen, iedere keer in een ander ritme, uitgevoerd in tapijt, behang of meubelstof. Je moet even op adem komen bij binnenkomst in de zalen van het Stedelijk. Massaal met verschillende kleurrijke materialen, stofontwerpen, wand- en vloerkleden.
Overrompelend. Eén wand is gesierd met twee grote keramische borden, opvallend op het patroon waar ze op bevestigd zijn en toch afwijkend. “Keramiek kan ik niet meer maken”, zegt Christie van der Haak. “Ik heb mijn rug gebroken gehad en zo’n bord weegt wel tien kilo”. Ze heeft zich voor de borden laten inspireren door Picasso en Lucebert. In totaal heeft ze 320 borden gemaakt. Sowieso dient zich de vraag aan hoe ze zulke immense producties kan maken. Dat relativeert ze. Assistenten werken mee de ontwerpen gestalte te geven.

Niet alleen het Stedelijk Museum toont het markante werk van Christie van der Haak. In de voormalige synagoge is het misschien nog wel boeiender. Allereerst zijn er haar schilderijen te zien, ze schilderde tot 2003. ‘Om het hoekje’ dient zich een compleet interieur aan dat als een verrassing tevoorschijn komt. Vergt het werk in het Stedelijk de nodige concentratie, in de voormalige synagoge is het van een nauwelijks te omschrijven overweldiging. Bij de rondgang met Christie haalt ze ineens een paar vogelportretten van haar voor de dag. “Vogels hebben hun eigen tijd en ze gaan over grenzen”.

Schrikken of blij

“Sommige mensen schrikken van het massale van de kleuren, ze lopen weg. Anderen vinden het prachtig, gaan zingen of ter plekke toneel spelen”, zegt ze. “Mensen blijven Kijken”.

De patronen in het werk van Van der Haak gaan deels terug naar de ‘Art Nouveau’, een bouw- en kunststijl uit de jaren 1890-1910, rijk met bloemvormen geïnspireerd op de natuur. In Kampen zijn een aantal van die panden te zien. “Toch heeft elk patroon een eigen betekenis”, zegt museumdirecteur Nynke van der Wal in haar openingswoord van de tentoonstelling. “Ik ben dol op gekleurde warme vormen”.

CDA gedeputeerde van de provincie Overijssel, Roy de Witte, die de tentoonstelling opende, maakte een vergelijk met graffiti én een patroon is een patroon van je leven”, aldus de Witte. De opening was overigens opzienbarend. Een balletdanseres, deelneemster van Vuur en Vlam Produkties, was gefilmd vanaf de in Art Nouveau gebouwde konditorei, schuin tegenover het museum. Al dansend zagen we haar met een taart de Oudestraat oversteken om ‘live’ binnen te komen met de taart bekleed met een accent van het werk van Christie van der Haak, die hem ook aan mocht aansnijden.
Er valt maar één aanbeveling te bedenken na het zien van de niet eenvoudige, maar majestueuze expositie van Christie van der Haak: Ga kijken in het museum en de voormalige synagoge! De tentoonstelling van Christie van der Haak is te zien tot en met 9 januari 2022. Openingstijden dinsdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur.

Nick de Vries

Nick de Vries