Houkema, Elhorst, Van den Beld en Boddeus bij het bouwbord voor de Kamper kadekraan
Houkema, Elhorst, Van den Beld en Boddeus bij het bouwbord voor de Kamper kadekraan (foto: Maarten van Gemert)

Bouwbord kondigt terugkeer aan van Kamper kadekraan

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Maarten van Gemert)  
KAMPEN – Een groot bord op de IJsselkade ter hoogte van de Marktgang kan geen passant ontgaan. Op die plaats moet dit jaar dan eindelijk de kadekraan van weleer terugkeren. Op het bord staan alle sponsoren tot nu toe vermeld. Het financiële plaatje is zo goed als rond evenals andere voorbereidingen. Met de herbouw van de kadekraan keert een beeldbepalend element terug aan het Kamper stadsfront.

Strikt genomen betreft het een replica van de stadskraan, zoals die in 1869 bij een Haagse ijzergieterij is gebouwd. Na honderd jaar in gebruik te zijn geweest, is de kraan gesloopt om redenen die in nevelen gehuld blijven. Jan Elhorst ontdekte in 2009 eenzelfde kadekraan in Middelburg. Het idee voor een herbouw in Kampen was geboren. In dat jaar werd de stichting Herbouw Kadekraan Campen opgericht. Hun doel wordt nu na een lang en taai proces bereikt.

Klinknagels
Even voordat Sail Kampen 2024 van start ging, werd het bouwbord onthuld. Gewezen raadslid Jan Elhorst en huidig wethouder Richard Boddeus verwijderden het doek van het bord. Elhorst vertelde over de totstandkoming van het project. Sneldichter Hans Houkema had een gedichtje paraat dat op Kamper Nieuws te lezen is. Tijdens Sail konden ingezetenen en bezoekers van Kampen virtueel een klinknagel kopen. Daarmee kwam hun naam in de tijdcapsule die in de kraan wordt gestopt voor toekomstige generaties.
Zonder de grote inzet van alle betrokkenen tekort te willen doen, noemde Elhorst de naam van Bert Weever die de vele (benodigde) sponsors bij elkaar bracht. Weever schat dat er meer dan driehonderd klinknagels zijn verkocht tijdens Sail. Op het bouwbord is nog ruimte voor nieuwe bedrijven als sponsor.

„Het blijft spannend tot na de plaatsing en de montage straks.”
(Rick van der Haar)

Gietstukken
„Er moeten nog enkele onderdelen van de gieterij komen,” vertelt Rick van der Haar, „maar 102 gietstukken liggen hier al te wachten.” Hij doelt op zijn loods van Industrie Service Kampen waar alle onderdelen verzameld en geprepareerd worden.
Een technische werkgroep van de stichting heeft onder leiding van Tonny Lagendijk, directeur van MachWorx in IJsselmuiden, de kraan in Middelburg technisch ingetekend. na een tip dat de kraan daar in onderdelen uiteen lag voor restauratie

Uniek
„Qua uitvoering en maatvoering”, vertelt Weever, „wordt de Kamper kadekraan een replica van die in Middelburg.” Kampen en Middelburg hebben straks als enige in Nederland een Fairbairnkraan die voor het publiek te zien is. De Kamper kadekraan mag ingezet worden voor demonstraties. Een vrijwilliger voor het zware aanslingeren van de kraan wordt nog gezocht. Na het opschuiven van tijdsdoelen bij eerdere Sails, kwam nu bij Sail 2024 het definitieve startschot. Met als stille getuige het bouwbord op de Kamper IJsselkade voor de Kamper kadekraan.


Rick van der Haar kijkt naar enkele gereed liggende gietstukken  (foto: Maarten van Gemert)

..