
Kogge zet koers naar Visby: kantje boord
· leestijd 1 minuut AlgemeenIn aanloop naar de grote reis van de Kamper Kogge naar Visby in Zweden doen de mensen van de Koggewerf periodiek verslag van de voorbereidingen. Deze week deel 5.
Bericht eind maart: de mast van de kogge is afgekeurd. Bijna 2 jaar voorbereiding en dan 6 weken voor vertrek deze tegenvaller. Een kink in de kabel. Moeten we alsnog bakzeil halen?
Het roer moet om. De bakens worden verzet, we gooien het over een andere boeg. Scheepsbouwmeester Kees Sars neemt ons op sleeptouw. Het bovenste deel van de mast wordt vervangen door een flink stuk larix. Uniek, want larix komt met name voor in de Alpen en de Karpaten. Meten, schaven, boren, beitelen, verlijmen, vastklemmen, nieuwe klampen en kruishout maken, carboleren, tjetten, drogen, bekabeling en verstaging aanbrengen, lopend want (touwwerk) nalopen, met een hijskraan de mast plaatsen, zeilen aanslaan, ra hijsen etc. Alle hens aan dek. Met wenden en keren wordt de klus geklaard, met dank aan de botters voor het gebruik van de botterloods.
We zijn klaar voor de reis naar Visby. Op de valreep. Maar schipperen zijn we gewend. Het afgelopen weekend hebben we proefvaarten gemaakt, de laatste training voor de grote reis. Het was kantje boord. Voor onze vrijwilligers is echter geen zee te hoog, dat staat als een paal boven water. Komende zaterdag zwaaien we de kogge uit, dan worden alle zeilen bijgezet. Begeleid door zompen, botters en punters kiest de kogge het ruime sop...
Wil jij altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws over uitjes in de regio Kampen? Meld je dan via deze link aan op de uitagenda. Zo krijg je iedere vrijdag de leukste uitjes in je mailbox. https://www.brugnieuws.nl/nieuwsbrief/aanmelden.





























