Afbeelding

Mister M raakt in de knoop van Kampen

· leestijd 3 minuten Algemeen

Er is een nieuw project geboren. Dat is bepaald geen nieuws. Net als mensen in bijvoorbeeld China worden projecten in bedrijven en besturen aan de lopende band geboren. Het betreffende project belooft echter bij voorbaat een nieuwe, geweldige Kamper Ui te worden. De filevorming moet afnemen en de reistijd korter. Om dit streven te halen worden er eerst knooppunten gerealiseerd. Anders heb je niks op te lossen, toch?

Een oplettende voorzitter van de Ondernemersvereniging las in ons regionale dagblad over het gemeentelijk voornemen om de Stadsbrug een week af te sluiten. Hij stuiterde twee keer tegen het plafond. Allereerst voelde hij direct medelijden met al die mensen die ver zouden moeten omrijden om de koopgoten in Kampen te bereiken. Maar ook gaat hij zijn abonnementsgeld declareren op het Stadhuis als het dagblad verplichte kost is om op de hoogte te blijven van gemeentenieuws. De Stadsbrug blijft zo de gemoederen beroeren. Enkele jaren geleden was Kampen te klein toen het idee van eenrichtingsverkeer werd geopperd. Of het idee van nu, afsluiting van de Stadsbrug, een één-april-grap was, zullen we waarschijnlijk nooit weten. Als dat het geval was, zullen de bedenkers (bij een koffieautomaat in gemeente- of provinciehuis?) dit na alle commotie niet meer toe durven te geven.

De omgeving van Station Kampen is al gepromoveerd tot knooppunt zodat Kampen mee kan doen met het nieuwe programma ”Beter Benutten”, een project van provincie in samenwerking met enkele gemeentes ter behoud van (eigen) werkgelegenheid. Een ander knooppunt is gerealiseerd richting Kamperveen. De afsluiting van de Slaper is niet volgens afspraak en een stekelige cartoonist wierp geprikkeld de vraag op wie er heeft zitten slapen. Verantwoordelijk wethouder Veldhoen vindt het getuigen van onbehoorlijk aannemersgedrag en Gerrit Jan is zelf de situatie gaan verkennen. Meerdere dagen is hij over de Slaper gereden want het wegdek ligt er nog steeds, zij het onder veel zand en modder. Dat roept de vraag op hoe GJV de doorgaande route heeft getest. Waarschijnlijk met de auto want met de motor is onverantwoord zonder een off-the-road-training vooraf. Maar de getroffen ”lokale ondernemers” in die omgeving zijn agrariërs dus voor een realistische beleving ging GJV terug naar zijn jeugd en leende een tractor! Zijn boerenoverall hing nog naast zijn motoroverall en hij hoefde slechts enkele knoopjes los te laten.

De Slaperstremming blijkt bij nader inzien complex en gaat kennelijk ons ambtenarenapparaat boven de pet, vergelijkbaar met het zoveelste financieel debacle: Ontvangen gelden voor de CJG-regeling blijken niet goed verantwoord te zijn. Fouten maken is menselijk maar in deze context worden wel alle Kamper burgers daarvan de dupe. Welk percentage van het BNP zouden wij in Kampen inmiddels kwijt zijn aan gemeentelijk falen? Het beleid van GJV rammelt ook aan veel kanten. Zelfs op de Slaper pakte zijn sympathieke gebaar van meelevendheid verkeerd uit. De werklui schrokken zich een hoedje toen er plots een trekker dwars tussen hun zandbergen door kwam stuiven. Uit de overall van de bestuurder wapperde een stropdas. Goed voorbeeld doet goed volgen en om dat te voorkomen sluiten de werklui na werktijd nu niet alleen de hekken maar leggen ook een enorme betonnen pijp over de weg. Om te verhinderen dat hun illegaal toegeëigende grond illegaal wordt doorkruist. Landjepik door volwassenen die al de hele dag in hun megazandbak mogen spelen.

Met de toestemming van de Raad van State, om de hoogwatergeul aan te leggen, lijken de aannemers, die zich in de combinatie mooi achter elkaar kunnen verschuilen, te denken dat ze zich alles kunnen permitteren. GJV dekt zich eveneens in achter de Raad van State. Zo vormt de ingewikkelde situatie ook een juridisch knooppunt. Niet bepaald een ontspannen knooppunt zoals die van de fietsroutenetwerken in de IJsseldelta. De Kamper knooppunten hopen zich op tot één grote, onontwarbare kluwen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de N50 die op gezag van het landelijk regeringsfront niet opgekrikt mag worden tot A50. Feitelijk begint het getouwtrek om de verkeersstremmingen al bij knooppunt Hattemerbroek. Hoezo ”Beter Benutten”? Misschien is het voor gasten en bezoekers maar het beste om bij Hattemerbroek de A28 aan te houden en niet rechtdoor de smalle N50 op te gaan en voorbij de benzinepomp de trechter in te rijden. Want daar begint Knooppunt Kampen al. En daar zie je al de strop van filevorming en financiën boven Kampen hangen. Wel met een prachtige knoop!

Mister M

Contact:
Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):
http://www.Facebook.com/gekrabbel