Afbeelding

Terrassen aan de IJsselkade en extra parkeerplaatsen in verkeerscirculatieplan

· leestijd 3 minuten Algemeen

KAMPEN - Vanuit het principe ‘Een gastvrijer en autoluwer Kampen’ heeft de gemeente samen met deskundigen en diverse belangengroepen uit Kampen gewerkt aan een nieuw verkeerscirculatieplan. Het college ondersteunt het ontwerp van de kerngroep en geeft het ontwerp nu vrij voor inspraak. De inspraakperiode loopt van 27 maart tot en met 28 april. Tijdens deze periode kunnen inwoners en belanghebbenden kennis nemen van het ontwerp en opmerkingen doorgeven. Ook organiseert de gemeente op 6 april een informatieavond.

De voorstellen in het nieuwe Verkeerscirculatieplan 2017-2030 moeten volgens de gemeente bijdragen aan een (nog) gastvrijer en autoluwer Kampen voor bezoekers en inwoners van Kampen, zoals beschreven in de ‘Gebiedsvisie Kampen binnenstad 2030’. Hiertoe bevat het plan onder meer de volgende voorstellen:

In het plan wordt ingezet op het versterken van de toegangen naar de stad door middel van betere informatieverstrekking. Zo wordt bij de vier hoofdtoegangen van Kampen (N764 Zwolle-Kampen, N765 Kampereiland, N50 Flevoweg en N50 Kampen-zuid) met borden en app’s actuele en gerichte informatie over (gratis) parkeerroutes en parkeerterreinen gegeven.

Parkeren aan de randen

Het ontwerp bevat plannen voor het uitbreiden en aantrekkelijker maken van gratis parkeerplekken aan de randen van de stad. De gemeente in haar plannen: "Zo vinden inwoners en de bezoekers aan Kampen aan de randen van de binnenstad vijf gratis ruime en aantrekkelijke parkeerlocaties die optimaal toegankelijk zijn.

Daarbij hebben de locaties ‘Burgemeester Berghuisplein’, ‘Buitenhaven’ en ‘Bolwerk Buitenwacht’ de eerste prioriteit. Daarnaast bevat het plan voorstellen voor het ontwikkelen van een nieuwe gratis parkeergelegenheid in het gebied ‘Bovenhaven’ en een kleinere locatie bij de ‘Flevoweg’. De adviesroute ‘gratis parkeren’ verbindt deze vijf gratis parkeerlocaties met elkaar."

Vanuit deze gratis parkeerlocaties worden wandelaars en fietsers via een aantrekkelijke route naar de binnenstad geleid. Hierbij is de ambitie om op een aantal parkeerlocaties een uitgiftepunt voor deelfietsen te realiseren. "Daarnaast worden de parkeerlocaties voorzien van gerichte informatie over al het moois dat Kampen te bieden heeft."

Om het zoekverkeer door de binnenstad zelf (beter) te begeleiden, voorziet het plan in logische adviesroutes voor rijden en parkeren. Hierbij wordt ingezet op snelle ingangen/uitgangen bij de diverse betaald parkeren locaties. Daarnaast bevat het plan voorstellen om Oost-West binnenstad doorsnijdend verkeer af te remmen (Meeuwenstraat) of te wijzigen (eenrichtingsverkeer Cellebroedersweg).

Het ontwerp bevat plannen om ook de betaald parkeren locaties in de binnenstad (denk aan Van Heutszplein, Meeuwenplein/De Bongerd, IJsselkade, Burgwal-Kalverhekkenbos, Nieuwe Markt, Hofstraat en Muntplein/Koormarkt aantrekkelijker en toegankelijker te maken.

Parkeerautomaten

In 2017 wordt onderzocht wat nodig is om de werking van de parkeerautomaten te verbeteren. In de perspectiefnota komt een voorstel om de automaten te voorzien van een update, waardoor de jaarlijkse problemen in de winter voorkomen kunnen worden en het gebruiksgemak wordt verbeterd.

Terras IJsselkade

Een mooi voorbeeld hoe ondernemers meer gastvrijheid willen toevoegen aan de binnenstad is het plan van de ondernemers zelf om seizoensgebonden terrassen op een aantal parkeerplaatsen langs de IJsselkade (aan weerszijden van de Stadsbrug-Kamper kant) mogelijk te maken.

Voor de aanpak van de fietsparkeerproblematiek in de Oudestraat en zijstraten bevat het plan een aantal voorstellen voor mogelijke fietsparkeerlocaties. De kerngroep roept winkeliers en horecaondernemers op om hier samen invulling aan te geven.

Het plan is opgesteld door een groep van deskundigen en vertegenwoordigers van diverse belangengroepen uit Kampen en de Kamper binnenstad. Het college spreekt haar waardering uit voor de gekozen aanpak en de inzet van de diverse partijen in dit proces. Het college geeft het ontwerp nu vrij voor inspraak en nodigt inwoners en andere belanghebbenden uit kennis te nemen van de plannen en opmerkingen door te geven.

Inspraak

Het ontwerp verkeerscirculatieplan ligt ter inzage van 27 maart tot 28 april. De digitale versie van het ontwerp en de inspraakmogelijkheid is te vinden op www.kampen.nl. Daarnaast ligt het ontwerp in deze periode fysiek ter inzage in het stadhuis. Ook organiseert de gemeente Kampen op 6 april een informatiebijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst wordt het nieuwe plan kort toegelicht en is er de gelegenheid vragen te stellen en ter plekke inspraakreacties in te dienen op het ontwerp. De bijeenkomst vindt plaats in het stadhuis en begint om 19.00 uur. Via de gemeentepagina in de huis-aan-huiskrant Kampen.nl volgt nadere informatie.

Na verwerking van de inspraakreacties en een opiniërende bespreking in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening van 20 april, stelt het college het definitieve plan vast. Dit is voor besluitvorming geagendeerd in de gemeenteraad van juli 2017.

Voor vragen of meer informatie over de inspraakperiode kunnen belanghebbenden contact opnemen met Mirrijn van Eijk, via 06 51 56 05 65.