Afbeelding

Gemeente staakt proef met verbod op linksaf de Stadsbrug op

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)
KAMPEN - We mogen weer linksaf vanaf de Zwolseweg de Stadsbrug op. Er is volgens wethouder Gerrit Jan Veldhoen te weinig draagvlak, zowel politiek als onder inwoners van de stad, om de maatregel voort te zetten. De betonnen afzetting om voorsorteren onmogelijk te maken wordt zo snel mogelijk weggehaald.

Volgens wethouder Gerrit Jan Veldhoen heeft de 'linksaffer', zoals hij de maatregel noemde, niet het gewenste effect gehad. De gemeente wilde bezoekers van de stad overhalen om over de Molenbrug te gaan, maar volgens de wethouder zorgde de maatregel er vooral voor dat automobilisten het stationsplein opgingen, om daar te draaien. Daarnaast werd het drukker op de Burgemeester van Engelenweg.

Slimme stoplichten
Het geldbedrag dat de gemeente over heeft uit het project Beter Benutten gaat zij gebruiken om de stoplichten bij de Stadsbrug effectiever in te richten om op die manier het aantal wachtende auto’s te verminderen. "Daarbij moet gedacht worden aan de wijze zoals dat ook gebeurt bij de Flevoweg. Stoplichten die op rood staan, springen dan op groen als op de andere weghelften niets gebeurt en er iemand aan komt rijden."

Volgens de wethouder is het project Beter Benutten met het afschaffen van deze regel niet mislukt. "Je kunt testmaatregelen ook uitvoeren om vervolgens tot de conclusie te komen dat iets niet gewenst is." Bovendien worden een aantal maatregelen wel uitgevoerd. Zo komen op strategische plekken borden te staan, waarop je kunt zien hoe lang de wachttijd is bij de Stadsbrug. Dan kun je zelf beslissen of je bij de brug in de rij gaat staan, of toch maar voor de Molenbrug kiest. De testmaatregelen hebben volgens wethouder tot zijn spijt wel aangetoond dat 'automobilisten liever wat langer stil staan, dan dat ze even omrijden'.

Het project Beter Benutten, waarvan deze testmaatregel onderdeel was, was bedoeld was om ervoor te zorgen dat de omgeving van het Station Kampen zo’n 100 auto’s minder te verwerken kreeg in de spits. De linksaffer was dus niet de enige maatregel uit het pakket. Kijk voor meer testmaatregelen hier.

Kosten 560.000 euro
De kosten voor de uitvoering van de maatregelen zijn betaald uit het programma Beter Benutten Zwolle Kampen. Hieraan droeg het Ministerie van I en M 50 procent bij, de overige 50 procent werd door de regio gefinancierd (gemeenten Zwolle en Kampen, Provincie Overijssel, werkgevers). De totale kosten voor het project Knoop Station Kampen bedroegen 560.000 euro. De gemeente Kampen droeg in totaal zo’n 6 procent van de kosten bij, zo’n 33.600 euro.

Uit een poll op Brugnieuws bleek eerder al dat een ruime meerderheid van de deelnemers negatief was over de verkeersmaatregel op de Zwolseweg. Een ander onderdeel uit de testmaatregelen éénrichtingsverkeer op de IJsselkade bovenstrooms, kon ook al op weinig waardering van automobilisten rekenen. Heel vroeg in het traject werd ook gesproken over kentekenregistratie om te kijken wie er in de spits gebruik van de Brug maakten. Ook hierover was de politiek niet te spreken, deze camera’s gingen al snel op zwart.

Geert Leurink en Gertjan van der Weerd.
Gratis voorstelling in Stadsgehoorzaal Kampen: Artiesten eren slachtoffers nationaalsocialisme met muzikale presentatie Algemeen gisteren
Johannes van der Stouwe en Johan van der Kolk zetten hun handtekening onder de samenwerking.
Brugmedia neemt Nieuwsbode en Zwartsluizer Reclameblad over Algemeen 30 apr, 20:00
Afbeelding
Organisaties, meld je aan voor de vrijwilligersmarkt Algemeen 30 apr, 16:34