De hoofdrolspelers in 'Een kus van mijn zus'

Recensie: Opletten geblazen bij voorstelling van toneelstuk Kleine Komedie

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Huib Strengers)

KAMPEN – De toneelvereniging de Kleine Komedie dwong de aanwezigen in de Stadsgehoorzaal zaterdagavond goed op te letten. Het was een complex stuk, ‘Een kus voor mijn zus’ van toneelschrijver H. van Wijngaarden, dat aanvankelijk zo eenvoudig begon.

Een vrouw, gespeeld door Xandra Ockers, is uitgekeken op haar man, gespeeld door Henry de Moor, die alleen maar wat bromt als ze hem een vraagt stelt. Pas als ze de inhoud van de theepot over hem heen gooit komt hij verontwaardigt in actie. Eigenlijk doet hij alleen wat hij zelf wil, zijn eigen pleziertjes, zoals vissen en naar het voetbal gaan.

De vrouw, Suus, gaat tegenmaatregelen nemen. Een advertentie in de krant,’ter overname aangeboden’ en kost en inwoning verschaffen aan een studente uit Canada. Niet dat Suus enige verwachting had dat er op de advertentie gereageerd zou worden, ratelt de telefoon onophoudelijk en ook de Canadese studente meldt zich. Manlief, in het stuk Paul van Wezel, weet niet wat hem overkomt.

Tot kort voor de pauze verliep het stuk wat traag en langzaam. Daar komt snel verandering in als zich allerlei personen melden. Onder andere de journalist van de krant waar de advertentie in stond, de Canadese studente met haar moeder. Suus raakt zo overstuur van de gevolgen van haar daad, dat ze zich gaat uitgeven als werkster. De buurjongen wordt eveneens een rol toebedeeld als de dochter des huizes. Hij heeft echter meer oog voor het vrouwelijk schoon dat zich in de loop van de voorstelling verzamelt in het huis van Paul en Suus. Uiteindelijk komt Suus, als het huis volstroomt met gegadigden, zo in de knoop dat ze erkent alle acties te hebben verricht om het haar huwelijk nieuw leven in te blazen.

De Kleine komedie had dit jaar een nieuwe regisseuse aangetrokken, Baukje Toutenhoofd. Met de keuze van dit toneelstuk moesten de acteurs en actrices hard werken, veel tekst, veel wisselingen in een fraai decor gemaakt door Arnold Kuiper. Maar liefst tien spelers kwamen aan bod en allemaal verdienen ze een compliment. Er werd goed gespeeld, zeker na de pauze, ze kenden hun rol perfect en zorgde voor de nodige lachers in de zaal.