Het team van APK Kampen.
Het team van APK Kampen. Foto: Tessa Renes

APK Kampen: alles draait om betrouwbaarheid

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

Betrouwbaarheid, dat is wat Patrick van den Beld, eigenaar van APK Kampen, belangrijk vindt. “Als tijdens onderhoud blijkt dat een reparatie verstandig of nodig is, dan wordt dat eerst overlegd”, zegt hij. En dat doen hij en de rest van het team met alle plezier. “We zijn collega’s maar ook een vriendenteam. We doen echt een stap extra voor elkaar.” 

APK Kampen is nog niet heel lang gevestigd aan de Ambachtsstraat 21. “We hebben Auto Techniek Kampen een jaar en een maand geleden overgenomen”, legt Van den Beld uit. “We zijn toen ook verhuisd naar dit pand. Eerst ik en een collega, de rest van de jongens later, want we hebben eerst een stuk verbouwd. De laatste jongens zijn in oktober overgekomen. De monteurs van APK Kampen en voorheen Auto Techniek Kampen werken heel goed samen. Daar ben ik heel blij mee.”

Patrick van den Beld is elf jaar geleden met APK Kampen begonnen aan de Industrieweg. “Eerst nummer 15, met de werkplaats en showroom. Daar hebben we later alleen de werkplaats van gemaakt. Later hebben we verderop op nummer 21 de verkoop geopend. Maar het werkte niet helemaal lekker op twee locaties. Toen hoorden we dat Auto Techniek Kampen ter overname was, zijn we er meteen ingesprongen. We hebben verkoop en reparatie mooi bij elkaar in een veel jonger pand.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Patrick van den Beld bij de nieuwe balie. - Foto: Tessa Renes

APK is een allround garage, aangesloten bij BOVAG en Bosch Car Service. “Wij zijn ook een RDW-erkend keuringsstation voor apk. We doen ook alles: reparaties, onderhoud, revisie, verkoop, lease, verzekeringen, financiering, pechhulp. Van A tot Z voor alle merken. We verkopen ook alle merken, van een oud wagentje tot een nieuwe Mercedes of BMW´s. Dat vind ik ook het mooie, dat je iedereen kunt helpen.”

Bij APK Kampen draait alles om betrouwbaarheid. “Dat is superbelangrijk. Als tijdens onderhoud blijkt dat een reparatie verstandig of nodig is, dan wordt dat eerst overlegd. Transparantie, eerlijkheid en betrouwbaar zijn erg belangrijk. Wij maken van tevoren altijd duidelijke afspraken zodat je niet voor verassingen komt te staan. De klant staat voorop. Alle jongens hier zijn ook bereid een stapje extra te zetten. Of om langer door te werken als de klussen niet af zijn.”

Door het lidmaatschap van Bosch Car Service werkt APK Kampen samen met leasemaatschappijen. “Veel abonnementen worden door leasemaatschappijen afgesloten en daar kunnen wij dan weer het onderhoud voor doen. Dat is zakelijke lease en private lease, die auto’s kunnen we ook zelf leveren. De nieuwe generaties denken meer in abonnementen dan in eigendom. Dat zie je steeds meer, mensen willen geen onverwachte kosten. Bij private lease weet je: dit ben ik elke maand kwijt en thats it. Natuurlijk ben je uiteindelijk wel duurder als met een eigen auto, maar je weet wel precies wat je kwijt bent elke maand. En je rijdt natuurlijk altijd nieuw. Maar je kunt niet zoveel kilometers rijden, 7.500 tot 10.000 per jaar. Je kunt wel meer rijden, maar dan betaal je ook meer.”

APK Kampen speelt ook in op een andere ontwikkeling: de transitie naar elektrisch en hybride of plug-in hybride rijden. “Dat is nu vooral nog de zakelijk markt. Het is voor veel mensen nog te duur. Maar we verkopen deze auto’s wel. Onze mensen houden hun vak bij, ook elektrisch kunnen we alle auto´s onderhouden.”

Tekst gaat verder onder de foto.


Foto: Tessa Renes

Bemiddelen bij verkoop doet APK Kampen ook. Als klanten ergens een auto zien, en ze willen dat wij gaan kijken, dan doen we dat. We controleren de auto en zorgen dat die ook helemaal nagekeken. Dat is ook weer een kwestie van vertrouwen. “Er zijn veel zaken waarop je moet letten bij het kopen van een auto. We voeren een inspectie uit op eventuele schade, de status van de auto, de tellerstand zodat je ervan verzekerd bent dat je een goede auto koopt. En we doen natuurlijk de BOVAG 40-Puntencheck. De auto wordt helemaal nagekeken, alles wordt bijgevuld, en schoongemaakt er komen nieuwe matten. We rekenen daar geen extra kosten voor, er komt niks bovenop vraagprijs.”

Patrick is trots op de service van APK Kampen. “Onze servicegraad is echt heel hoog. We komen regelmatig ´s avond bij klanten, of klanten komen ´s avonds nog bij ons. Daarin zijn we echt onderscheidend. Als mensen ´s avond bellen en we zijn nog aan het werk, dan pakken we gewoon op. Ik vind dat je altijd voor je klanten klaar moet staan.”

Wat daarbij helpt is dat ‘de jongens’ close zijn. “We zijn een vriendenteam met z´n allen, dat kun je wel zien aan de kantine die we hier hebben, daar zit echt een bar in, het lijkt wel een kroeg. Daar eten we tussen de middag en drinken we vrijdagmiddag na het werk samen een biertje. De jongens zijn ook allemaal in hun vrijetijd bezig met auto´s, we hebben allemaal motorolie door onze aderen lopen. Vorige week ging een van de jongens racen op het TT-circuit in Assen. De rest komt dan kijken. Zo gaan we hier met elkaar om.”

Inmiddels is de verbouwing een flink eind op weg. “Aan de zijkant hebben we een stuk bijgebouwd, daar staan nu drie bruggen. De balie is nieuw, en daarboven zijn we bezig met een verkoopruimte, die is bijna klaar. De receptie was eerst in de werkplaats, bezoekers moesten tussen de bruggen door naar de balie, dat wilden we anders.”

“We hebben nog plannen voor een mooie experience-ruimte om een gekochte auto af te halen, dat wordt heel bijzonder. Maar dat komt allemaal nog. We doen het een beetje tussen het werk door, maar we zijn hartstikke druk. Dit jaar moet het allemaal af zijn, ook het buitenterrein. Dan geven we een mooi feest voor onze relaties en klanten.”

APK Kampen
Ambachtsstraat 21
info@apkkampen.nl
www.apkkampen.nl