Lokale FNV wil erkenning voor gedupeerden WorkFast

· leestijd 4 minuten Algemeen

(door Nick de Vries)
KAMPEN - Ze hadden zich eigenlijk nog wat op de achtergrond willen houden, tot de officiële start in 2015, maar het artikel over WorkFast in De Brug van 11 november viel zo slecht bij de bestuursleden van FNV Lokaal Kampen dat ze besloten nu al actie te ondernemen. "Wij willen erkenning voor de klachten van de gedupeerden van WorkFast?, aldus Geke ter Horst en Marja Boorsma die zich inzetten voor een algemeen toegankelijke lokale afdeling van de FNV in 2015.


In het Brugartikel zei verantwoordelijk wethouder Gerrit Jan Veldhoen dat hij tevreden was over de resultaten van WorkFast en dat het aantal klachten over de methode was afgenomen. Ook tijdens de raadsvergadering afgelopen dinsdag antwoordde hij op vragen van de SP dat er inderdaad klachten waren over de bejegening van werkzoekenden door de medewerkers van WorkFast. ?Daar hebben we aan gewerkt, daar hebben we mensen over gesproken en die klachten zijn drastisch afgenomen?.
Desalniettemin moet er wat hem betreft in de toekomst niet meer gesproken worden over WorkFast. ?We hebben het over mensen toeleiden tot de arbeidsmarkt?, aldus de wethouder die de methode in aangepaste vorm in eigen huis wil gaan toepassen. De aanpassingen zitten hem vooral in het rekening houden met de klachten die er vanuit de werkzoekenden gekomen zijn.

Klachten
Ter Horst en Boorsma zijn blij dat de gemeente de methode WorkFast aanpast, maar ze vinden wel dat de gedupeerden in de berichtgeving tekort zijn gedaan. ?De behandeling van de werkzoekenden was beneden alle peil en we willen dat daar recht aan gedaan wordt. Nu hebben we het idee dat de klachten enigszins aan de kant geschoven zijn.?
Volgens het tweetal was de beoordeling van de klachten door de gemeente erg gekleurd. ?Wij hebben de samenvattingen van de gemeente gezien van de ingediende klachten, en we kennen de klachten zelf. Zo was er een alleenstaande moeder, bij wie het een dag was gelukt om maar drie sollicitiebrieven te schrijven, in plaats van vijf. Ze kreeg in een woeste en schreeuwende reactie van de medewerker van Workfast de opdracht de volgende dag 15 brieven gedaan te hebben, of anders een boete van 400 euro te krijgen. Via de PvdA-fractie kwam de klacht bij ons binnen en wij hebben deze samen met nog een aantal klachten ingeleverd bij ons eerste gesprek bij de wethouder. In de samenvatting van de gemeente is de klacht gereduceerd tot een notitie over het moeten schrijven van vijf sollicitatiebrieven per dag, terwijl de klacht in werkelijkheid ging over de intimiderende bejegening.?

Volgens het tweetal van de FNV spiegelt de gemeente de resultaten van het project bovendien te rooskleurig voor. De gemeente zegt dat het aantal klachten al drastisch omlaag gegaan is van 12 in 2013 naar 7 in 2014, maar Ter Horst zegt in ieder geval 10 klachten binnen te hebben: "En er zijn er waarschijnlijk veel meer, maar mensen durven niet te klagen of zijn murw. De ervaring leert dat er altijd meer klachten zijn dan je binnenkrijgt. De methode van WorkFast is erg intimiderend. Bovendien mogen cliënten niemand meenemen, wat in feite wettelijk niet kan. Dit gaat dan vaak over kwetsbare mensen, mensen die net een burn-out gehad hebben, alleenstaande vrouwen die net uit een scheiding komen. Ze worden bang en durven niet te klagen."
Het grote succes van WorkFast blijkt volgens de voorstanders van de methode vooral uit de hoge uitstroomcijfers. Ruim tachtig procent van de deelnemers aan het traject vindt een baan. Ter Horst en Boorsma vragen zich af hoe zinvol deze uitstroom is. "Als personen die uit een moeilijke situatie komen, en misschien al niet zo stabiel zijn, aan het werk gaan, kun je je afvragen wat er gebeurt als de proefperiode voorbij is. Iemand onder dwang en extreme druk aan het werk helpen, levert niets op. Je moet mensen begeleiden en ruimte geven om binnen het systeem zelf een oplossing te vinden om zo duurzaam uit de bijstand te blijven".

Jeugdzorg grijpt in
Een illustrerend voorbeeld van de korte termijnoplossing die WorkFast volgens FNV Lokaal lijkt te bieden, is de casus van een alleenstaande vrouw die net in Kampen aankwam met vier getraumatiseerde kinderen. "Ze kwam uit een extreem gewelddadige relatie waar alcohol en drugs in het spel waren. Zij werd direct gedwongen om 32 uur aan het werk te gaan. Ze wilde haar kinderen niet alleen thuis laten zitten, maar omdat gedreigd werd haar te korten op haar uitkering, is ze toch gaan werken. Ze had hier geen vrienden of kennissen dus haar kinderen zaten tijdens de zomermaanden alleen thuis. Uiteindelijk heeft jeugdzorg ingegrepen en de vrouw uit het traject gehaald. Dit is grensoverschrijdend. De vrouw had de tijd moeten krijgen om te acclimatiseren. Mevrouw is een tijd gestopt en nu weer aan het werk, maar dat had ze ook wel gedaan als WorkFast haar niet zo op de huid had gezeten."
De Kamper FNV afdeling roept mensen die klachten hebben over WorkFast om contact op te nemen met de lokale afdeling die gevestigd is aan de Neringstraat 1. Kijk ook op Facebook: FNV Lokaal Kampen of email kampen@fnvlokaal.nl. Dat geldt ook voor klachten over de WMO, zorg en werk.

Reactie Veldhoen
Wethouder Gerrit Jan Veldhoen geeft in een reactie te kennen dat er inmiddels tweemaal met FNV lokaal is gesproken over een aantal zaken waaronder de bevindingen over Workfast. Een aantal casussen is doorgesproken en de conclusie werd getrokken dat de klachten vooral gaan over bejegening van de mensen door de consulent van Workfast. Daarop zijn door het management van de gemeente Kampen maatregelen getroffen en dat heeft tot een flinke verbetering geleid.
"Niettemin is in het laatste overleg met FNV lokaal opnieuw een aantal zaken besproken waaronder ook het voorval van de mevrouw met de kinderen. Zoals de situatie weergegeven is, is te triest voor woorden".
De wethouder wijst er op dat de gemeente Kampen alleen kan acteren als de klachten ook naar de gemeente worden doorgesluisd. "Opmerkingen over sancties die worden opgelegd bij het indienen van klachten kunnen niet aan de orde zijn. Klachten worden altijd serieus genomen en moeten bij vaststelling daarvan leiden tot verbetering van de dienstverlening. Ik roep dan FNV lokaal op om die klachten bij de gemeente te bespreken. Samen kunnen we zoeken naar verbetering, want het motto blijft: iedereen aan het werk!"