Afbeelding
Aangeleverd

Column Ondernemen in Kampen: Rave bij Kampen?

· leestijd 1 minuut Algemeen

“Rainbow To The stars” van Dune, “Tears Don’t Lie” van Mark ‘Oh en “Out of space” van The Prodigy…Ken jij deze hits? Dan denk ik dat je bent geboren tussen 1970 en 1980. En dat jij wel eens naar een ‘rave’ bent geweest in de jaren ’90. Je weet wel, zo’n dancefeest met die pakkende elektronische deuntjes en veel stuiterballen.

De eerste keer dat iemand vertelde over de nieuwe woningbouw plannen in de gemeente Kampen verstond ik haar verkeerd. De verwarring was groot: “gaan ze nu echt een enorm muziekspektakel in de polder ten westen van Kampen houden? Wat heb ik gemist?!”. Later kwam ik erachter dat ik vooral de Nederlandse uitspraak had gemist. Het ging niet om happy hardcore, maar om het nieuwe dorp ‘Reeve’. Ook leuk.

Rainbow to the stars, Out of Space, Ken je deze hits?

Naarmate ik meer over de plannen hoorde, werd ik steeds enthousiaster. Niet alleen omdat er een groot woningtekort is, maar ook vanwege de invulling van het plan. Die past heel goed bij onze profilering als ‘hartelijke Hanzestad aan het water’. Er worden weliswaar geen pittoreske nep-middeleeuwse huizen gebouwd (gelukkig niet!), maar de relatie met het water wordt optimaal benut. En onlangs werd het eerste ‘Reevedelta gebiedscafé’ georganiseerd. Een sessie, waarin iedereen werd bijgepraat, maar ook zelf ideeën kon inbrengen. Natuurlijk waren er de nodige kritische vragen én veel constructieve suggesties. Eén van die suggesties was, om te onderzoeken of de IJsselkogge daar haar ‘landingsplaats’ zou kunnen krijgen. Het is aan de politiek om daarin keuzes te maken, maar ik vond het op zich wel een verfrissende gedachte. Aan de ene kant heeft Reeve behoefte aan een culturele programmering en een icoon om het gebied te markeren. En aan de andere kant biedt het een logische Hanzeverbinding met de stad. 

In dat kader is het wel aardig om te vertellen dat ik laatst een ondernemer hierover hoorde verkondigen: “Liever een commerciële exploitatie aan de rand van de stad dan een jaarlijkse kostenpost in de binnenstad, want ik heb liever 20% bezoekers extra aan onze binnenstad van een grotere experience dan een glazen stolp die geen extra bezoekers oplevert.” Wat mij betreft is dat een beetje te kort door de bocht geformuleerd. Het is natuurlijk wel belangrijk om niet alleen naar de eenmalige en jaarlijkse kosten te kijken, maar naar het lange termijn rendement voor heel Kampen. Dus het enige advies dat ik als citymarketeer kan geven aan de beleidsmakers van Kampen: zie de terugkeer van de IJsselkogge niet als los dossier, maar als onderdeel van integrale ontwikkeling van de gemeente.  Wat er ook besloten wordt, ik ben allang blij als we de IJsselkogge op de een of andere manier succesvol als cultuurhistorische attractie voor inwoners en bezoekers van Kampen kunnen vermarkten. Omdat het goed is voor de trots op onze prachtige gemeente, bijdraagt aan het besef van onze bijzondere geschiedenis en aan de lokale economie. 

Deze column is geschreven door Roeland Tameling van Kampen Partners.

Nick de Vries

Nick de Vries

Fotograaf, organist, verslaggever en voorganger na het ochtendgebed in de Bovenkerk
Landelijke aandacht voor wekelijks ochtendgebed in Kamper Bovenkerk Algemeen 5 uur geleden
Afbeelding
Hihoptalent gepresenteerd in 't Ukien tijdens Verse Jam Algemeen 5 uur geleden
Afbeelding
Glasbedrijven herstellen voor KWF kosteloos vernielde gedenkplaten Algemeen 5 uur geleden