Afbeelding
aangeleverd

Werkbezoek minister Moes aan Bovenkerk

· leestijd 1 minuut Algemeen

KAMPEN - Op uitnodiging van de gemeente Kampen en de Bovenkerk bracht demissionair minister Gouke Moes, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en verantwoordelijk voor erfgoed, gisteren een werkbezoek aan de Bovenkerk. Met dit bezoek is bij de minister aandacht gevraagd voor de grote restauratieopgave waar dit iconische monument voor staat.

Wethouders Bernard van den Belt (Financiën) en Richard Boddeus (Cultuur, Monumenten en Erfgoed) heetten de minister welkom, waarna een korte wandeling door de Bovenkerk volgde onder begeleiding van Jan Quintus Zwart, manager van de Bovenkerk. Vanuit de provincie Overijssel waren vertegenwoordigers van de afdeling cultuur en erfgoed aanwezig, evenals erfgoed-specialisten van zowel de Bovenkerk als de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE). 

Het gezelschap ging in gesprek over de grote restauratieopgave. De minister kreeg vanuit grote hoogte een inkijkje in de uitdagingen én ambities rondom het behoud van één van onze belangrijkste Hanzeschatten. Daarna volgde een rondleiding door de kerk, waarbij uiteraard aandacht was voor de restauratie van de gewelven, de vensters, muren en pijlers, Het bezoek werd afgesloten met een bijzonder moment bij het beroemde Hinsz-orgel – inclusief orgelspel - en de mogelijkheid het orgel van dichtbij te bekijken én zelfs kort te bespelen! 

De minister ziet het belang van behoud van dit grootste monument van Noord Nederland en daagt de provincie, gemeente en eigenaar uit op zoek te gaan naar robuuste en duurzame financieringsoplossingen waarmee de Bovenkerk behouden kan blijven voor toekomstige generaties. Verder heeft de minister gewezen op de subsidieregeling voor grote restauraties die het ministerie van OCW ontwikkelt voor grote restauraties en die binnenkort wordt gepubliceerd.

Wethouder Richard Boddeus: “De Bovenkerk vertelt het verhaal van Kampen én van ons gedeeld cultureel erfgoed. Samenwerking tussen kerk, overheid en partners is cruciaal om dit unieke monument te behouden voor komende generaties.”

Wethouder Bernard van den Belt (Financiën): “De Bovenkerk is een monument van nationale betekenis. Maar om haar toekomst veilig te stellen, zijn forse investeringen noodzakelijk. We hebben de minister laten zien waarom de steun vanuit het rijk inzet onmisbaar is.”

Met dit bezoek is opnieuw onderstreept dat blijvende investeringen en hechte samenwerking noodzakelijk zijn om de Bovenkerk als uniek religieus erfgoed te behouden voor de toekomst.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Abonneer gratis

op de digitale krant en op
de wekelijkse nieuwsbrief.