1980 met sigaar Toon en [met bril] Gerrit van de Veer
1980 met sigaar Toon en [met bril] Gerrit van de Veer

De Kampenaren van... de Hanzestad Compagnie

· leestijd 2 minuten Algemeen

Foto 1 : 1980 met sigaar Toon en [met bril] Gerrit van de Veer, op het tussendek van 'Tijd sal 't leeren'.

foto 2 : 1985 Toon [weer met sigaar] met 1e schipper Jaap Max en matroos Jan-Hendrik.

Stadsgidsen Gerrit Eijlander en Harry van Dijk vertellen bezoekers van Kampen de bonte verhalen van onze stad. Veel Kampenaren kennen echter deze geschiedenissen nog zelf, dus tijd om ze op te halen. In deze rubriek laten zij de geschiedenis spreken en vragen daarom uw medewerking. Wilt u uw verhaal kwijt over bv. de sigarenindustrie, Berk, de visserij, de oorlog, mail uw idee dan naar dekampenarenvan@gmail.com, bel 06-12128847 of bezoek ons op Facebook ‘de Kampenaren van…’

Toon en de scheepsjongens van de Bontekoe.

Ach ja, velen van ons hebben dat ook gezien. Staande aan dek van de Terschellinger veerboot komt, vol onder zeil, een klassieke klipper voorbijzeilen. Op de ra’s lopen de scheepsjongens van de Bontekoe, terwijl de hoge golven achter het schip in witte zoutsporen oplossen. In 1970 overkwam dit ook de dan 21-jarige Kamper oliehandelaar, Toon Slurink. Voor hem werd dit beeld dé inspiratie om het casco van de oude ‘Nova Cura’ op te kopen en ‘om te lassen’ tot de 2-master ‘De tijd salt leeren’.

Hobbyschip wordt charterbedrijf ‘Hanzestad Compagnie’

Omdat in IJlst het charterbedrijf van Adrie Bakker aan veel ‘weekend’- Duitsers verhuurt, wordt de 2-master al snel hiervoor ingezet. Daarna groeit de vloot van Toon eerst nog met een 2e schip, ’de ‘Nooit Volmaeckt’ [met eerste matroos Gerrit van de Veer, later eigenaar van de “Veerman van Kampen”], en een tjalk uit naar 12 schepen. Allerlei soorten reizen worden geboekt, van IJsselmeer tot Oostzee.

Omdat de verdiensten snel aantrekkelijker worden dan zijn oliehandel en bunkerschip, besluit Toon deze te verkopen. Daarmee gaat hij terug naar het familielint van de schippersfamilie van Pouwel Slurink, die al in 1873 met betalende gasten, uit gegoede families op het IJsselmeer voer.

De steeds vaker aan de Kamper kades aanmerende charterschepen krijgen een vlootnaam, waarmee een bedrijf is geboren: Hanzestad [herkenbaar voor vooral Duitsers] Compagnie [naar de historische Oost-Indië compagnieën].

De Hanzestad Compagnie ligt vanaf 1980 in zijn geheel in Kampen. Na lange jaren in werkmansbroek, overal en scheepstrui, begint er voor Toon een nieuw kledingmomentje: de lichte-broeken-dagen.

Wordt vervolgd, wordt succes

Onder de aangenomen schippers bevindt zich allerlei pluimage: van theoloog tot timmerman tot doctoranders. De verhuur gebeurt nog veelal impulsief en zonder voorafgaande planning. Tot de kostbare advertentiewerving in de Duitse bladen omgezet wordt in een kostenbesparende flyeractie. Het versturen van zo’n 40.000 brochures naar alle Duitse scholen, jeugdorganisaties en VVV’s levert een enorme hoeveelheid eigen klanten op. De gezellige drukte van aankomende en vertrekkende gasten aan de kade neemt toe, als ook het aantal aanmerende charterschepen. Kampen is voor het eerst ‘in business’ met het opkomend vaartoerisme.

Iets wat ook de gemeente niet ontgaat. Na wat onderlinge aanleg-strijd met schippersvereniging ‘Schuttevaer’, meldt de gemeente zich met de mededeling dat de Hanzestad Compagnie geen havengelden betaalt. Waarop het ludieke antwoord luidt: …’maar jullie sturen ook geen rekening’….

Een nieuwe Kamper beschermengel: de ‘Stedemaeght’

Natuurlijk moest de kers op de Hanzestad Compagnie-taart nog komen… In een haven in Harlingen ziet Toon een schip te koop dat hem, tijdens een vakantie in Denemarken, al was opgevallen. Hij neemt hem mee voor de oud ijzer-prijs. Dit schip bleek een oude, in Oslo gebouwde, walvisjager. Ondanks dat de prijs niet hoog is, loopt de verbouwing naar een uiterst representatieve, onder zeil varende driemaster partyschip, drievoudig uit de hand. Door er een aantal geïnteresseerde Kamper ondernemers financieel aandeel in te laten nemen komt het project toch van de grond. Om dit stadsicoon met een luidende naam onder zeil te brengen wordt besloten deze te vernoemen naar ‘de Stedemaeght’, één van de twee beelden die ooit de prachtige stenen stadsbrug versierden.

Nieuwe tijden/ De Hanzestad Compagnie wordt Naupar

Na vele roerige, succesvolle jaren van proberen en opbouw heeft Toon zijn Hanzestad Compagnie overgedaan aan zijn zoon Pouwel [vernoemd naar de eerste charterende over-overgrootvader]. Die heeft, om de naam internationaler te laten klinken, veranderd in Naupar [Nautische Partners]. Hoe het met Naupar verder zal gaan, is door de huidige Corona-crisis, onzeker. Vrijwel alle boekingen zijn dit jaar, ook voor de rest van de Nederlandse ‘bruine vloot’, afgezegd. Zorgelijke tijden voor deze unieke klassieke schepen en haar bemanningen.

 1985 Toon [weer met sigaar] met 1e schipper Jaap Max en matroos Jan-Hendrik.