Afbeelding

Kamper Schoolvoorbeelden: ?Unieke' school in Kulturhus

· leestijd 2 minuten Algemeen

IJSSELMUIDEN ? Een unieke school. Dat is OBS Wonderwijs in IJsselmuiden, volgens locatieleider Maarten van den Oetelaar en leerkracht Bert ten Have. Uniek op meerdere fronten. ?Er is geen school in IJsselmuiden die zo'n mooie schoolbibliotheek heeft?, vertelt Van den Oetelaar.

Ten Have noemt het een ?luxe' dat de IJsselmuider bibliotheek bij de school in zit. Ook Quintus is met muziekonderwijs aanwezig in de enige openbare school van IJsselmuiden, die in het Kulturhus Sonnenburgh gevestigd is. Dat heeft, zeker voor ouders van leerlingen, z'n voordelen. ?Naast de school is hier zowel voorschoolse als buitenschoolse opvang?, zegt Van den Oetelaar, die nu een jaar locatieleider van de school is.

Dat betekent niet dat de ouders hun kinderen amper zien. ?De ouders zijn erg betrokken bij de school?, vindt de locatieleider. ?Zij zijn altijd bereid zich in te zetten voor de school en de kinderen. Wonderwijs heeft voor komend jaar het plan een werkgroep ?ouderbetrokkenheid' in te stellen.? Daarin denken ouders actief mee over de school. Van elke groep is er één ouder die actief meedenkt. Zes keer per jaar hebben die ouders een overleg met de leerkrachten.

De overige ouders worden óók betrokken bij de school. Zo is er een koffie-ochtend waarbij de ouders elkaar beter kunnen leren kennen. Overigens zijn dat niet de enige ?gasten' die op de school komen. Boven de school zijn appartementen gevestigd waar voornamelijk ouderen wonen.

Wij-gevoel
Groep 8 van de school organiseerde het afgelopen schooljaar een ?pannenkoekendag'. De leerlingen bakken de pannenkoeken, die de bewoners kunnen opeten in het tot restaurant omgetoverde handvaardigheidslokaal. ?Zo leren wij elkaar kennen, en we weten ook hoe we rekening kunnen houden met elkaar?, zegt Ten Have. ?Het echte ?wij-gevoel'?, vult Van den Oetelaar aan.

Dat ?wij-gevoel' is ook binnen de school aanwezig. ?Alle 150 leerlingen kennen elkaar?, volgens hem. Dat worden er meer, want de school zit in een groeiende fase. Afgelopen schooljaar startte de school met 134 leerlingen, na de zomer worden dat er 151. Ten Have denkt dat dat het onder andere te maken heeft met de in school gevestigde kinderopvang. ?Je merkt ook een aanloop vanuit de nieuwe wijk ?Het Meer'?, vertelt de leerkracht.

Volgens de locatieleider is mond-tot-mondreclame ook een belangrijke factor in de groei van de school. ?De scholen zitten hier dichtbij elkaar, dat scheelt ook nog.? Veel samenwerking is er echter nog niet. Wél organiseren de scholen gezamenlijk een sportdag voor groep 8.  ?En de avondvierdaagse lopen we natuurlijk samen met de andere scholen?, vertelt hij.

Wonderwijs zit nog niet zo heel lang in de ?scholenbuurt'. Halverwege het cursusjaar 2011-2012 veranderde de school van locatie én naam. Die was voorheen ?De Schakel'. De leerlingen pikten die verhuizing snel op. ?We waren toen ook al een paar keer met de kinderen naar het nieuwe gebouw geweest om ze eraan te laten wennen?, zegt Ten Have, die de verhuizing mee maakte. Die verandering was niet slecht, volgens hem. ?Het is een fantastische brede school, dat kom je nergens tegen. Ik vind het een verrijking.?