Afbeelding

Kampen krijgt met luchthaven 'banenmotor' voor de deur

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Michiel Satink)

KAMPEN/LELYSTAD ? De uitbreiding van Lelystad Airport gaat door. Afgelopen week is het besluit om het vliegverkeer vanaf 2018 in de eerste fase te vervijfvoudigen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Voorstanders bejubelen de uitbreiding als de komst van een banenmotor, tegenstanders vrezen de overlast. Kampen lijkt minder overlast te krijgen dan eerder gevreesd.

In fasen groeit de nu nog kleine luchthaven in de polder tot volwaardige dependance van Schiphol. In de eerste fase ? vanaf 2018 ? verwerkt het vliegveld 2.000 tot 10.000 vliegbewegingen. Vanaf 2023 groeit dat tot jaarlijks 25.000. Daarna wordt besloten of Lelystad nog groter wordt, zodat het jaarlijks uiteindelijk 45.000 vliegbewegingen verwerkt. Provincie Flevoland en gemeente Lelystad typeren de nieuwe luchthaven als 'banenmotor'. ?Door de ligging en door steeds betere verbindingen via weg, water, spoor en lucht ontwikkelt Lelystad zich tot een logistiek knooppunt. Hierdoor wordt het aantrekkelijker voor bedrijven zich in Flevoland te vestigen, zoals bedrijven in de onderhouds- en reparatiesfeer van vliegtuigen?, schrijven ze in een gezamenlijk persbericht.

Maximaal zou de luchthaven zelf zo'n 3.200 banen kunnen opleveren, blijkt uit een onderzoek uit juni 2014. Ook moet er vooral technisch personeel opgeleid worden. In het onderzoek is ook gekeken naar werkgelegenheidseffecten buiten Flevoland. Zo waren ondernemers uit de recreatiebranche eerder bevreesd voor de effecten van overlast door de luchthaven. De onderzoekers concluderen voorzichtig dat het effect op recreatie en toerisme in Flevoland en Overijssel negatief noch positief is. Voor vrachtvervoerders valt weinig te verwachten: luchtvracht gaat via intercontinentale vluchten. Dergelijke vrachtvliegtuigen blijven vanaf Schiphol vliegen.

In Kampen is nooit onderzoek gedaan naar de gevolgen of mogelijkheden die een grote luchthaven in de directe omgeving op deze gemeente heeft, bevestigt wethouder Geert Meijering. ?Wel zien ondernemers in de stad mogelijkheden?, weet hij. Klanten uit het buitenland kunnen nu sneller bij hun op kantoor komen, noemt de wethouder een voorbeeld. Ook kan de nieuwe luchthaven werkgelegenheid bieden voor Kampenaren. Uit onderzoek naar de Hanzelijn blijkt dat inwoners van de polder deze treinlijn gebruiken om naar hun werk in Kampen te komen. Andersom kan het natuurlijk ook.

Maar er zijn ook nadelen. De vliegroutes moeten nog worden vastgesteld, maar er lijkt een voorkeur te bestaan voor de routes die Kampen juist ontzien, en buurgemeente Zwolle niet. Wethouder Geert Meijering is het niet helemaal eens met die conclusie. ?De aanvliegroutes gaan niet direct over de stad, maar wel over Kamperveen en de noordelijkste punt van Kampereiland.? Meijering is ook wijkwethouder van Kamperveen. ?Ze hebben daar al zorgen over de klimaatdijk (onderdeel van de hoogwatergeul, MS) en dus ook over de luchthaven?, weet hij. Eerder maakten de gemeenten Zwartewaterland en Zwolle ook al bezwaar. Mogelijk wordt de te verwachten overlast in regioverband nog besproken. De vraag is wel welke mogelijkheden de gemeenten nog hebben, zegt Meijering. Het ministerie heeft in een eerste reactie laten weten dat de zienswijze van Kampen nagenoeg geen invloed heeft gehad op het besluit.

Routes

Er zijn vier variaties op aanvliegroutes voor baan 23 en baan 5. Kort samengevat: bij route A komen vliegtuigen voor beide banen dwars over Kampen op een hoogte tussen 3.000 en 6.000 voet (tussen 900 en 1.800 meter hoogte). Bij A+ gaat een route wederom over Kampen maar dan op 3.000 voet en een route ten noorden van de gemeente. Variant B lijkt vergelijkbaar met A+ en bij variant B+ gaat een route ten noorden van Kampen en een route ten noorden van Zwolle en wordt de stad ontzien. De uiteindelijke vliegroutes worden later officieel vastgesteld.

Artist impression Erfgenamenstraat
Informatiemoment nieuwbouwappartementen Erfgenamenstraat Algemeen Ingezonden 10 uur geleden
De roze entree in de dependance van SMK waarna men zich herboren voelt
Vrouwenkracht geëtaleerd via het moederschap bij Stedelijk Museum Kampen Algemeen 12 uur geleden
Afbeelding
Column Ondernemen in Kampen: Worden we binnenkort allemaal honderd? Algemeen 16 uur geleden