Kleurrijke patronen en metaalikonen in het Ikonenmuseum
Kleurrijke patronen en metaalikonen in het Ikonenmuseum (foto: Maarten van Gemert)

Kleurrijke patronen Christie van der Haak leggen verbinding Stedelijk Museum en Ikonenmuseum

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Maarten van Gemert)
KAMPEN – Geen enkele bezoeker van de Kamper binnenstad kan de unieke patronen van Christie van der Haak gemist hebben op de muren van Stedelijk Museum Kampen. Binnen heeft Van der Haak niet alleen zalen van het Stedelijk Museum rijkelijk gedecoreerd maar ook een zaal in het Ikonenmuseum, afgestemd op de metaalikonen die ook heel kleurrijk kunnen zijn.

Over een week lopen beide tentoonstellingen ten einde, na een turbulente tijd waarin de musea twee keer moesten sluiten door coronamaatregelen en de exposities twee keer verlengd werden. De exposities Nouveau Deco en Nouveau Rica slaan een brug tussen respectievelijk Stedelijk Museum Kampen en Ikonenmuseum Kampen.

Decoratief
Met speciale toestemming van de gemeente mochten vorig jaar de buitenmuren van Stedelijk Museum Kampen opgesierd worden door Christie van der Haak. In het Stedelijk Museum heeft Van der Haak complete wanden en vloeren decoratief een metamorfose doen ondergaan.
In het Ikonenmuseum ging ze niet zover. Daarvoor ontwierp ze enkele grote patronen die nog een deel van de muren vrij laten. Christie van der Haak liet zich daar inspireren door de ikonen uit de eigen museumcollecte die voor de tentoonstelling Nouveau Riza zijn geselecteerd.

Metaalikonen
Metalen versieringen worden vanaf de veertiende eeuw toegevoegd aan houten ikonen. Op de ikonen worden metalen platen gespijkerd met eenvoudige patronen. Later worden deze versieringen uitgebreider en kleurrijker met ingewikkelde patronen, email en sierstenen. Vaak zijn het persoonlijke ikonen, gemaakt voor een familie uit dankbaarheid voor een wonder. De pracht en praal van goud en felle kleuren in de metaalikonen sluit aan op de patronen van Van der Raak. Voor de minitentoonstelling Nouveau Riza zijn metaalikonen gekozen omdat die lijken op de ikonen uit de negentiende eeuw toen er veel gedecoreerd werd en gewerkt met gekleurd emaille.

Verbinding
Van der Haak kent Kampen goed. In de jaren negentig doceerde ze aan de Kunstacademie in de Van Heutszkazerne. Sindsdien is het altijd een grote wens van haar geweest om eens in Stedelijk Museum Kampen een ’installatie’ te maken, zoals ze het zelf noemt. Tijdens haar eigen studie raakte ze al gebiologeerd door patronen en ze laat zich graag inspireren door ikonen dus voor het Ikonenmuseum ging ze ook graag aan de slag. In 1984 schilderde ze de kleurrijke serie Madonna’s.


De tentoonstelling Nouveau Riza i het Ikonenmuseum Kampen is nog één week te bewonderen (foto:- Maarten van Gemert

Verrassing
De patronen die Van der Haak ontworpen heeft bij de ikonen, maken de vlakke ikonen bijna driedimensionaal. Het fotograferen van de ikonen is een uitdaging die een verrassing kan geven: door de lens van een camera ogen de patronen plots anders.
Deze maand lopen de exposities Nouveau Deco en Nouveau Rica echt ten einde. Met haar bijzondere patronen wist Christie van der Haak een brug te slaan tussen de twee musea in de binnenstad. Voor wie denkt dat musea saai en eentonig zijn, is het tegendeel bewezen.