Gedurende de werkzaamheden geldt een omleiding.
Gedurende de werkzaamheden geldt een omleiding. (foto: Maarten van Gemert)

Eiken blijven behouden bij gladstrijken Hagedoornweg

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Maarten van Gemert)
KAMPEN – Het asfalt van de Hagedoornweg achterin IJsselmuiden wordt glad gestreken. De eiken kunnen daarbij behouden blijven. In tegenstelling tot een eerder advies van een onderzoeksbureau. De gemeente ontdekte dat de vork anders in de steel steekt. Beter gezegd: de wortels anders in de grond steken. De werkzaamheden staan deze week gepland. Een ingenieus geotextiel zal bijdragen aan een glad wegdekoppervlak.

Je zou het een klein hoofdpijndossier kunnen noemen: de terugkerende hobbels en scheuren in de Hagedoornweg sinds enkele jaren. Sweco, naar eigen zeggen ”Europa’s grootste architecten- en ingenieursadviesbureau”, adviseerde na onderzoek simpelweg de bomen te kappen. Daarna zou de fundering over de gehele weglengte gelijkgetrokken kunnen worden. De gemeente ontdekte dat de wortels van de eiken diep in de grond steken en niet over de gehele weglengte. Dat bood perspectief op boombehoud.

Voortschrijdend inzicht
In 2019 werden verkeersborden geplaatst langs de weg met de waarschuwing ”ernstige spoorvorming”. De weg stond in 2020 pas op de onderhoudsplanning maar de gealarmeerde gemeente ging eerder over op actie. „De wortels van de kurkeiken onttrekken vocht aan de bodem waardoor die inklinkt”, was de eerste conclusie. Een noodreparatie bood nog geen jaar lang soelaas waarna onderzoek volgde. Daaruit volgde weer een jaar later de tweede conclusie om de 32 eiken te kappen. De kapvergunning werd verleend maar toen haalde nader onderzoek de noodzaak tot kappen onderuit.

Ongelijke fundering
De Hagedoornweg is in 2009 verbreed en over de volle breedte ”voorbelast” met uitzondering van de eerste 400 meter vanaf de Oudendijk/Veilingweg omwille van de eiken. Dit resulteerde in een ongelijkmatige zetting met nazakking tot gevolg en vervolgens scheurvorming op de grens van de verbreding. Ook speelde de ondergrond parten, die bij het geplande zonnepark aldaar eveneens een ’uitdaging’ vormt, zoals dat tegenwoordig wordt genoemd.
Verschil in veenlaagdikte in de ondergrond veroorzaakt ongelijkmatige zetting samen met de veenoxidatie door waterpeilverschil tussen de Mastenbroek- en Koekoekspolder. De bomen veroorzaken met hun wateropname uit de ondergrond extra inklinking (daarmee golven in het wegdek) en verschil in zetting (daarmee scheurvorming in lengterichting).

Wortelvrij gronddeel
„Na het onderzoeksrapport van Sweco hebben wij zelf nader onderzoek uitgevoerd en ons gericht op beperking van mogelijke nadelige gevolgen bij behoud van de eikenbomen”, vertelt wethouder Jan Peter van der Sluis. De boomwortels bleken vrijwel niet in het deel te zitten dat nodig is om een voor de gehele weg gelijkmatige fundering te realiseren. De eiken zitten met hun wortels in de diepere ondergrond en zullen vocht daaruit blijven opnemen. „Maar de zetting zal egaler zijn door verwijdering van een deel van de bestaande ondergrond en door het aanbrengen van een drukverdelend doek onder de nieuwe fundering”, aldus Van der Sluis.

Drukverdelend doek
De in het bestek voorgeschreven funderingswapening is van het type Ten Cate Geolon HMi-5 (of gelijkwaardig). TenCate Geosynthetics produceert en levert geotextielen en -kunststoffen voor toepassingen in grond-, wegen- en waterbouw. Geolon HMi-5 is samengesteld uit polypropyleengarens met de hoogst mogelijke stijfheidsmodulus. Het is specifiek ontwikkeld voor ondergrondstabilisatie en funderingswapening. De speciale weefconstructie geeft het doek een uitstekende waterdoorlatendheid.
Alle werkzaamheden worden voor de bouwvakvakantie uitgevoerd. Na afloop wordt de huidige ingestelde maximumsnelheid van 30 km/u weer verdubbeld. Met het verzoek niet van de weg te raken om het behoud van de 32 kurkeiken te behouden.


Het wegdek van de Hagedoornweg wordt gladgestreken (foto: Maarten van Gemert)