Afbeelding
Gerard Meijeringh

Einde van een tijdperk voor rijschoolhouder Geert Hooisma

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Gerard Meijeringh)

KAMPEN - Wie op zoek gaat naar een betrouwbare rijschoolhouder kan geen beroep meer doen op Autorijschool Geert Hooisma. Na 47 jaar ging hij eind juni met pensioen en dat was voor de Kampenaar best even slikken.

Want het verkeer bepaalde vele jaren lang zijn leven. In 1970 nam hij de rijschool van zijn vader over. “Dat was op 5 juni 1970”, zegt Hooisma. “Ik had vrijstelling van militaire dienst. Mijn vader drukte mij op het hart om mijn papieren te halen.” Dat deed hij bij de toenmalige VAMOR-MI.

‘Geert gaat mee’

Hooisma groeide uit tot een zeer gerespecteerd persoon in de regionale autorijschoolwereld. Als rijschoolschouder wilde hij er zijn voor zijn leerlingen. Daarom ging hij bij examens altijd mee als de leerlingen moesten afrijden. “Je bent zo intensief met de leerlingen bezig. Dan moet je het ook afmaken. Thuisblijven hoort niet. De CBR (red. Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) wist het. ‘Geert gaat mee’. En zo kon je ook goed feedback geven als het mis ging.”

Afscheid

Hooisma was maar liefst 47 jaar actief als rijschoolhouder. In juni kwam een einde aan deze periode. Dat gebeurde op een speciale manier. Zijn kleinkinderen Amber Schrijer en Jordy Hooisma legden met succes het rijexamen af. Op 24 juli nam hij afscheid van de examinatoren bij CBR. Een dag later gaf hij zijn laatste rijles. Daarmee sloot hij een belangrijk hoofdstuk in zijn leven af. “Dat was best even slikken, maar ik ben er aan toe. Ik heb geluk gehad dat ik langzaam naar dit moment heb kunnen toewerken. Mijn zoon heeft ook nog voor een periode van twaalf jaar lesgegeven, maar vier jaar geleden heeft hij besloten dat hij de rijschool niet over wilde nemen. Dat gaf mij de gelegenheid om de zaak langzaam af te bouwen.”

Tropenjaren

Wat overblijft is een tas vol herinneringen. Steeds maar weer slaagde Hooisma erin om zijn leerlingen goed voor te bereiden voor het rijexamen. “Ik heb altijd boven het landelijk gemiddeld slagingspercentage gezeten. Wat mijn geheim was? Je moet in de huid van een leerling kruipen. En de uitleg moet altijd goed zijn. Je moet alles duidelijk motiveren. Dat is de kunst van het opleiden.” De bloeitijd beleefde Hooisma in de jaren tachtig. “Dat waren tropenjaren. We reden zelfs met drie auto’s. De mooiste ervaring vond ik de samenwerking met Dik Drost in de vorm van Verkeersschool Kampen. We konden alle rijschoolopleidingen aanbieden. Collega’s keken ons aan met jaloerse blikken. Samenwerken is in de autorijschoolbranche altijd moeilijk geweest.” Hooisma is echter nooit bang geweest om samen op te trekken met andere rijschoolhouders. De laatste jaren werkte hij veel samen met Roelof Potkamp, die vorig jaar met pensioen is gegaan.

BOVAG

Hooisma speelde bestuurlijk een belangrijke rol in de autorijschoolbranche en vervulde diverse taken. Zo was hij secretaris bij de BOVAG Gewest Overijssel Afdeling Autorijscholen. Later sloten Groningen, Drenthe en Friesland zich hierbij aan (BOVAG Noord-Oost Afdeling Autorijscholen. Vervolgens werd hij voorzitter van het dagelijks bestuur van de BOVAG gewest Noord-Oost en daardoor kreeg hij automatisch een plek in het hoofdbestuur van de BOVAG Afdeling Autorijscholen. “Dat was een mooie periode. Normaal kun je maximaal drie termijnen van drie jaar deze functie vervullen, maar ze hebben mij overgehaald om nog drie jaar door te gaan. Ik kon hier zoveel voordeel uithalen. Als voorzitter van de Bovag zat ik het overleg met het CBR en in de Regionale Organisatie Verkeersveiligheid Overijssel (ROVO). Je weet wat er speelt en krijgt sneller informatie over dingen die er op je afkomen. In die tijd stond Kampen als examenplaats ter discussie. We hebben het lang kunnen tegenhouden dat Kampen verdween als examenplaats, maar veertien jaar geleden is dat toch gebeurd. Bij de aanleg van de nieuwe Stadsbrug fungeerde Emmeloord tijdelijk als examenplaats. Dat is vervolgens nooit meer teruggedraaid. En dat terwijl veel collega’s in Kampen lessen, omdat het in Emmeloord te gemakkelijk is.”

Speciale doelgroepen

Het CBR heeft altijd veel vertrouwen gehad in Geert Hooisma. Daarom kreeg hij de bevoegdheid om rijlessen te geven aan speciale doelgroepen. Zo hielp Hooisma om mensen met beperkingen weer mobiel te maken. Dat heb ik altijd mooi werk gevonden. Daarom vond ik heel bijzonder dat ik mijn laatste rijles aan een invalide jongen heb gegeven.”

Afbeelding
Gemeentelijk optreden bij ontrechting en rechtsherstel Joodse inwoners onderzocht Algemeen 12 uur geleden
Bernard van den Belt en Esther Dekker verwelkomen de leescoördinatoren van Bibliotheek op school
Feest bij bibliotheek èn basisscholen met tien jaar 'Bibliotheek op school' Algemeen 13 uur geleden
Afbeelding
Gemeentelijk optreden bij ontrechting en rechtsherstel Joodse inwoners onderzocht (5 foto's) 5 foto's instagram 14 uur geleden