
Gregoriaanse vesper brengt verstilling naar de Buitenkerk
Lezersnieuws IngezondenKAMEPN - De Buitenkerk houdt op 12 april om 17.00 uur opnieuw een gregoriaanse vesper. Schola Cantorum Campensis verzorgt de bijeenkomst aan de Buiten Nieuwstraat, met een korte overweging van Riemer Roukema.
De vesper vindt plaats een week na Pasen en volgt de opzet van een klassieke avondwijding, met ruimte voor stilte, bezinning en meditatie. Anders dan bij een concert ligt het accent niet op uitvoering, maar op inkeer en aandacht voor wat in het leven van wezenlijk belang is.
De Latijnse gezangen putten uit de Bijbel. Die taal spreekt bezoekers niet altijd direct aan, maar kan wel op gevoelsniveau raken. Op de liturgie staan daarom korte vertalingen afgedrukt.
Tijdens de vesper klinkt ook een gedeelte uit een van de brieven van het Nieuwe Testament. Op 12 april gaat het om een passage uit de eerste brief van Petrus, hoofdstuk 2 vers 1 tot en met 3. Riemer Roukema houdt daarbij een korte overweging.
Schola Cantorum Campensis staat onder leiding van Lin de Jong. Na afloop kunnen bezoekers in de collecte een bijdrage geven.




























