Het Hanzefest was druk bezocht.
Het Hanzefest was druk bezocht. Foto: Tennekes.

Johan van der Kolk over sponsoring Hanzefest: ‘Als niemand wat doet, dan wordt er niks georganiseerd’

· leestijd 3 minuten Ondernemen in Kampen

(Door Alex de Jong @ Attest Communicatie)

Gevraagd naar zijn ‘zakelijke belang’ bij het sponsoren van Hanzefest, kijkt de directeur/eigenaar van Brugmedia me goedlachs aan en zegt: ‘Ik ben ondernemer en heb een bedrijf te runnen, maar ik vind ook dat je iets voor de maatschappij moet doen. Dus zit ik in het Hanzefest-bestuur en ben ik sponsor. Want als niemand wat doet, dan wordt er niks georganiseerd.’ Bovendien vond hij dat de inwoners van Kampen wel een ‘leuk feestje’ hadden verdiend, zo vlak na de zomer. 

‘Ik heb al mijn hele leven allerlei onbetaalde nevenfuncties. Ik zit in een landelijk bestuur van uitgevers, ben voorzitter van een commissie, ben een van de oprichters geweest van Tohopesate, ik zit in het bestuur van Sail en vervolgens werd ik dan ook gevraagd voor Hanzefest. Alle functies zijn onbezoldigd.’ Dat hij zijn vrouw al tien jaar lang belooft ‘het wat minder te doen’, wuift hij met een glimlach weg. ‘Dat lukt me niet.’ Maar waar de sponsoring in eerste instantie – vooral – zou bestaan uit sponsoring in natura (exposure in de krant en online), besloot hij in de aanloop ook, samen met de sponsoren VDK en BJG Groep, iets meer te sponsoren. Waardoor de entree op zaterdagavond, initieel op 17,50 euro per kaartje, daarmee gratis werd. Het zorgde voor een volle bak met 1.500 bezoekers.

All-inclusive op de vrijdag

‘Zo’n feestje moet natuurlijk wel betaald worden. We hoeven geen winst te maken, maar wilden wel uit de kosten komen.’ Er was om te beginnen een klein beetje subsidie. De rest moest uit de exploitatie gehaald worden. ‘Als bestuur kun je dan je hand ophouden bij allerlei sponsoren en ‘dank je wel’ zeggen, of je zoekt vooraf naar mogelijkheden om, net als bij Sail, met speciale arrangementen meteen iets voor sponsoren terug te doen.’ Dat werd de all-inclusive avond op de vrijdag. Bedrijven konden voor 750 euro een tafel voor acht reserveren en zo samen genieten van entertainment én onbeperkt eten en drinken. 

Bij voldoende verkochte tafels zou dat een flink deel van de begroting opbrengen. Maar het ‘feest’ pakte iets anders uit. Niet alleen strooiden events in de regio, maar ook de vakantie én de Formule 1, roet in het eten. ‘We hadden gehoopt dat er meer tafels verkocht zouden worden. Heel veel ondernemers die anders wel die vrijdagavond aan tafel hadden kunnen zitten, zaten nu bij de Formule 1.’ Uiteindelijk waren er rond de driehonderd man, waar er op circa vijfhonderd was gerekend. ‘Maar het was erg gezellig, er was een goede sfeer.’

En die gratis zaterdagavond, waar men eerder 17,50 euro voor moest betalen? ‘Die prijs leek ons best redelijk voor het entertainment wat we te bieden hadden’, stelt Johan. Maar ook daar pakte de timing niet helemaal goed uit. ‘We startten met de communicatie rondom Hanzefest terwijl het Full Color Festival (nog) in volle gang was. Dat event is gratis toegankelijk, waar Hanzefest ‘ineens’ 17,50 euro moest  kosten. Daar vinden Kampenaren wat van.’ Kortom: op social media werd er verontwaardigd op gereageerd. ‘Dus hebben we als drie hoofdsponsors gezegd: we maken het gratis, want deze eerste keer moet een succes worden.’ Het feest moest een groot feest worden, zoals vroeger het Kadefestival dat ook was, een feest dat Johan als inwoner van Kampen altijd graag bezocht. 

‘Vrij toegankelijk betekent dat je het dan uit de consumpties moet halen’, weet Johan. ‘Dus zie je vaak dat de consumpties belachelijk duur zijn. Wij hebben daarentegen de gewone horecaprijzen gehanteerd; dus Hanzefest was vriendelijk geprijsd.’ 

Zakelijk belang

En dat zakelijke belang? Is dat er dan echt niet? Johan: ‘Ik denk dat de merkperceptie van Brugmedia al wel positief is, dus daar hoeven we het niet voor te doen. Al denken nog steeds veel mensen dat ‘Johan van De Brug’ samen met zijn vrouw ‘dat krantien’ op zolder maakt. Mensen hebben geen idee dat er bij Brugmedia dertig man op de loonlijst staat, dat er een heel leger van freelancers is;, en dat we met al onze kranten ruim negenhonderd bezorgers hebben. Kortom: allemaal mensen die eten van Brugmedia. Daar voel ik me verantwoordelijk voor.’

‘Wat veel mensen ook niet weten is dat we naast een uitgeverij ook een marketing/communicatiebureau en een ontwerpstudio hebben. We doen veel aan marketing en communicatie voor bedrijven, verenigingen en evenementen’, vertelt hij. ‘En onze ambitie is om te groeien in evenementenmarketing. Zeker, we sponsoren heel veel evenementen met persberichten, met aandacht, maar op het moment dat het een (media)campagne wordt – en wij zetten ook social media en onze marketeers in -, dan wordt daar ook voor betaald.’ Brugmedia groeit zo van ‘mediapartner’ uiteindelijk uit tot een partij dat zich volledig kan toeleggen op evenementenmarketing. ‘Hanzefest is in dat opzicht een heel mooi uithangbord’, besluit hij.