Vlnr: Tjeerd van Ballegooy, Gerrit Zuurmond en Klaas Kwakkel.
Vlnr: Tjeerd van Ballegooy, Gerrit Zuurmond en Klaas Kwakkel. Foto: Marcel Vermeij

Klaas Kwakkel goed op koers met Rainbow Truckteam in Dakar Rally

Sport

WADI AD-DAWASIR - De gemeente Kampen is ook in 2022 vertegenwoordigd bij de Dakar Rally, die ook dit jaar in Saoedi-Arabië plaatsvindt. Jarenlang was Jasper Riezebos uit IJsselmuiden actief in de grootste rally van de wereld, maar dit jaar is hij er niet bij. Wel doet Klaas Kwakkel weer mee. Hij is monteur bij het Rainbow Truckteam, waarbij Jasper Riezebos diverse keren in de Dakar Rallly als navigator fungeerde. Maandag kende het team, verder bestaand uit rijder Gerrit  Zuurmond en de nieuwe navigator Tjeerd van Ballegooy, een goede achtste etappe en scoorde het Rainbow Truckteam de 21ste tijd.

Het Rainbow Truckteam begon op nieuwjaarsdag vol vertrouwen aan de Dakar Rally. Met rally’s in Polen en Marokko en een paar dagen trainen in het zand van Dubai werd zo min mogelijk aan het toeval overgelaten. Met bijna 8400 kilometer door Saoedi-Arabië voor de boeg, waarvan 4300 kilometer tegen de klok, was het ook wel belangrijk om goed voorbereid te zijn. Zeker omdat de laatste Dakar twee jaar geleden was. In 2021 besloot het team vanwege corona af te zien van deelname. “Maar nu zijn we er weer. Met dezelfde truck, een andere navigator en een extra goede voorbereiding. We gaan er alles aan doen om de finish halen”, zei Zuurmond in Jeddah, aan de vooravond van Dakar 2022 in Saoedi-Arabië.

Doel van het team is om de rally uit te rijden en op vrijdag 14 januari in Jedday op het podium te staan waar de rally eindigt. Het Rainbow Truckteam ligt prima op koers om dit doel te behalen, al beleefden de teamleden wel moeilijke momenten.

Regen 

Zoals in de vierde etappe. Zuurmond, Van Ballegooij en Kwakkel waren nog geen 2 kilometer onderweg in de etappe, toen ze al met de neus op de feiten werden gedrukt. “Toen lag de eerste auto al op zijn dak”, zag Van Ballegooij. “Dat zet je wel aan het denken: goed opletten, want het is gevaarlijk.” Het roadbook bracht niet altijd uitkomst. Het regende veel in Saoedi-Arabië en dat had invloed op het parcours. “Daardoor zijn er situaties ontstaan die niet in het roadbook staan, zoals geulen die zijn uitgespoeld. Voor mij als navigator is dat lastig. Ik lees op wat ik in het roadbook zie staan, maar als het er niet in staat, kan ik het ook niet noemen. Gelukkig zit Klaas ernaast en ziet Gerrit zelf ook nog wel wat. We moesten wel alle drie superscherp zijn.”

Ze opereerden voorzichtig, maar het nadeel daarvan was wel dat de mannen na de duinen in het donker reden, met nog 80 kilometer te gaan. En het slotakkoord was bepaald niet het gemakkelijkste stuk. De wadi’s waar ze doorheen moesten zouden normaliter droog moeten zijn, maar die oude rivierbeddingen stonden nu vol water en modder. “Het was één grote baggerbende”, oordeelde Van Ballegooij. “Modder, stenen, sleuven zo diep dat een wiel van een truck er met gemak in verdween – en best smal op sommige stukken. Er stonden overal auto’s en trucks vast. We konden blijven rollen, maar het was wel met hobbelen en stoten. Dat heeft Gerrit knap gedaan. Het was een heel pittige en gevaarlijke dag. We zijn blij dat we deze kunnen afstrepen.”

Kapotte versnellingsbak

In de vijfde etappe werd het nachtwerk voor het Rainbow Truckteam. Al op 21 kilometer kreeg het team te maken met een kapotte versnellingsbak. De reparatie duurde wel vier uur. Daardoor moesten Zuurmond, Van Ballegooij en Kwakkel een behoorlijk stuk in het donker rijden en kwam het team heel laat binnen. Even waren er zorgen of ze in de zesde etappe nog wel van start mochten gaan, maar het team kwam er uiteindelijk vanaf met een tijdstraf van 27 uur. Na de zesde etappe volgde een welverdiende rustdag. In de zevende etappe besloten Zuurmond, Van Ballebooij en Kwakkel geen risico’s te nemen. Het Rainbow Truckteam startte en finishte in de middenmoot.

Zorgeloze achtste etappe

Maandag doorstond het drietal zonder problemen de achtste etappe. Vijf uur en 42 minuten hadden Gerrit Zuurmond, Tjeerd van Ballegooij en Klaas Kwakkel nodig voor de 395 kilometer wedstrijdproef van de achtste etappe van de Dakar Rally. “Daar hebben we geen mopperen over. Er zaten een paar heel lastige tussen”, zag Kwakkel, die de rol van technische man heeft in de truck. Aan hem dus ook de taak om de bandenspanning te controleren en bij te houden en dat is in de duinen erg belangrijk. “We hebben een paar keer de hoogste stukken een beetje ontweken, maar al met al ging het best goed.”

Na de duinen kreeg het trio steeds meer het idee dat ze misschien wel eens voor het donker aan de finish konden zijn. Dat lukte net niet. “Maar dat viel dus mee, want dat hadden we niet verwacht.” Het tweede deel van de etappe maakte dat doel wel gemakkelijker: de laatste 200 kilometer was het snel, door canyons. “Ook dat liep eigenlijk wel lekker.” Rainbow mocht aan de finish de 21ste tijd noteren. Technisch leverde de etappe geen problemen op. Een kapotte schokdemper was de grootste schadepost en ook dat viel alleszins mee.