Afbeelding
Foto: Mark Engelen.

Koefnoen komt met zijn typetjes naar Kampen

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Leo Polhuijs)

KAMPEN - In de Stadsgehoorzaal kunnen Kampenaren op 25 februari genieten van de rake, herkenbare en confronterende sketches, liedjes en scènes van Koefnoen Live. Owen Schumacher, Jeremy Baker en Paul Groot brengen een scherpe, satirische theaterrevue over veranderen, vernieuwen of vastroesten.

Het publiek kan veel vertrouwde typetjes zien, zoals happy single Ipie, stijl en klasse-icoon Nesrin, de luidruchtige corpsstudentes Fleur en Madelon, recreatief gebruiker slash sekswerker Annet en het onverwoestbare ANWB-koppel Okko en Eus.

Paul Groot is als de centrale figuur betrokken bij Koefnoen vanaf zijn vertrek bij het VARA televisieprogramma Kopspijkers in 2004. Koefnoen werd vanaf dat jaar door de AVRO op televisie uitgezonden tot 2016. 

“Op televisie deden we jarenlang vooral imitaties van bekende personen, bijvoorbeeld Linda de Mol of Erik Scherder. We hebben dit nu wel een beetje achter ons gelaten en zijn als theaterprogramma vooral doorgegaan met de typetjes die we speelden. Onze onderwerpen zijn zeker nog actueel, maar zeker niet meer zoals destijds bij de tv, waar je constant inspeelde op de actualiteit. Tijdloos is echter ook weer niet het goede woord voor ons huidige programma. Het is misschien beter om te zeggen dat de actualiteit in onze voorstellingen vindt plaats binnen een bepaalde brandbreedte.”

Wisselingen

Overkoepelend thema van de voorstellingen waarmee Koefnoen op dit moment het land doorgaat is verandering. Paul groot: “Alle typetjes gaan hierin mee. De oude types die we vroeger voor televisie speelden, zijn nu opgegaan in een satirische revue.” De voorstelling duurt bijna twee uur. Paul: “Aanvankelijk duurde hij nog langer maar we hebben ingekort. Dat is nog een overblijfsel uit de coronatijd, toen we geen pauzes mochten houden.”

De voorstelling vertoont veel wisselingen. Paul: “Zo zijn er zestien verschillende scènes. We lopen ons constant te verkleden. Dat vergt wel wat van de acteurs maar natuurlijk ook van de rest van het team.” Paul licht een tipje van de sluier op: “Ik zelf speel een man van 1 meter twintig, die graag Sinterklaas wil spelen maar zich gediscrimineerd voelt omdat hij dat vanwege zijn postuur niet mag.”

Bereik

Volgens Paul werkt het op de planken weer anders dan voor televisie. “Televisie is toch sneller. Dat heeft natuurlijk ook wel wat. Het bereik is veel groter dan het theater, maar het nadeel van televisie is dat je meteen helemaal wordt afgebrand als er een keer een wat mindere scène tussen zit. Het leuke van toneel is dat het effect van elke voorstelling weer anders is. Elke zaal reageert verschillend. Onlangs waren we in Breda en daar zat een wat ingetogener publiek. Maar in Middelburg ging het dak eraf. Hoe het in Kampen zal gaan, kan ik natuurlijk nog niet zeggen. Het voordeel van toneel is dat het publiek niet van programma naar programma zapt en jou toevallig ziet, maar gericht naar jouw voorstelling komt.”

Hardkoor

De voorstelling is interactief. Paul: “Ook in Kampen spelen we met Hardkoor, waarbij vrijwilligers uit het publiek enkele teksten mogen uitspreken. Onze lichtman geeft hen een seintje wanneer ze aan de beurt zijn. Hun beloning is een goodiebag.”

Nick de Vries