Afbeelding
Foto: Aangeleverd.

Roeland Tameling van Stichting Kampen Partners: “Ondernemers hebben veel belang bij stadspromotie’’

· leestijd 3 minuten Ondernemen in Kampen

(Door Leo Polhuijs)

KAMPEN  - De Kamper vrijetijdseconomie is belangrijk voor inwoners en bedrijven. De ligging aan de IJssel, het rijke verleden, de vele culturele initiatieven. Samen vormen ze een sterk merk. Ook de zakelijke markt kan binnen en buiten de eigen onderneming actief meedoen aan de profilering van de stad. 

Dat zegt citymarketeer Roeland Tameling van Stichting Kampen Partners. Op de vraag hoe je de uitstraling en imago van de stad het beste kunt overbrengen, neemt hij de verslaggever mee naar de stadhuishal en spreidt zijn armen uit voor de tekst ‘hartelijke Hanzestad aan het water’ boven een meterslange afbeelding van het IJsselfront. “Het mooiste rivieraanzicht van Nederland… Het panorama geeft exact aan waar onze stad voor staat: hartelijke en gastvrije Hanzestad aan het water. In de vrijetijdseconomie gaat veel geld om. Kamper ondernemers profiteren van het sterke imago van Kampen. Gasten uit eigen land en toeristen worden hierdoor aangetrokken en besteden geld bij plaatselijke ondernemers. Als jouw plaats goed staat aangeschreven, heb je als bedrijf bovendien een betere startpositie als het gaat om je aantrekkelijkheid als werkgever. In deze tijden van personeelskrapte geen overbodige luxe bij de werving van nieuw personeel. Potentiële werknemers kijken heel goed naar het voorzieningenniveau zoals de  historische binnenstad en de cultuur.”

Volgend jaar pakken we in het kader van het Hanzejaar extra uit met onder meer het Hanzefest.

Kampen is volgens Roeland bovengemiddeld goed in het welkom heten van bezoekers. Roeland: “Het nautische verleden, de historische binnenstad…. Kampen is de enige stad in Nederland waar je kan varen op een kogge. En we krijgen ook nog eens de IJsselkogge als expositie. Volgend jaar pakken we in het kader van het Hanzejaar extra uit met onder meer het Hanzefest.”(Meer hierover verderop in deze editie van Ondernemen in Kampen)

Citymarketing

Kampen kent een actieve stadspromotie. Zo beoordeelt Evenementenplatform Kampen of organisatoren bijdragen aan de onderscheidende profilering van de stad. Wordt het Hanzeverhaal ermee versterkt? Of het imago als hartelijke gemeente? Roeland: “Hoe meer de aanvragen hieraan bijdragen, hoe meer subsidie mogelijk is.”

Ook de Stuurgroep Binnenstadsmanagement Kampen, waarin onder meer politiek, vastgoedbranche en ondernemers zijn vertegenwoordigd en Tourist Info (de vroegere VVV) vallen onder Citymarketing.

Kan Roeland een concreet voorbeeld noemen van een actie die zowel ondernemers als de stadspromotie ten goede komt?

“Werkgevers beginnen in deze tijd van het jaar vaak al te denken over kerstpakketten. Kamper Kado is dan een uitstekend idee. Deze cadeaubon wordt plaatselijk besteed, het geld blijft binnen de lokale  economie. Dit initiatief is bij het bedrijfsleven lang niet altijd bekend, maar is toch echt de moeite waard.” Tot slot noemt Roeland nog de gastheren- en vrouwen die bezoekers in het centrum verwelkomen en het team dat marketingcampagnes opzet, zoals het Kampen magazine, in samenwerking met BrugMedia.

Geluksgevoel

Volgens Roeland zijn de Hanzestedelingen zelf erg tevreden over hun stad en gemeente. “Vorig jaar heeft Citymarketing een enquête gehouden naar hun geluksgevoel. De score was met 8,0 boven het landelijk gemiddelde. Als redenen werden opgegeven het besef te wonen in een binnenstad met een rijke geschiedenis en het sociale netwerk.”

Roeland ervaart Kampen als een zeer prettige werkomgeving. “In Kampen wordt meer gelachen dan elders. Zelfspot is de Kampenaar niet vreemd, denk maar aan de koe aan de toren en de 1 aprilgrap 2022, die inhield dat je Kerst ook wel in het voorjaar kon vieren nu de coronamaatregelen waren versoepeld….Typisch Kampers.”

Bus- en treinlijnen
Toeristen vinden het volgens Roeland heel leuk om in de omgeving te fietsen en dan in de stad aan te komen. “Kampen trekt bovengemiddeld veel Duitsers maar ook veel Belgen. Vergeet niet dat dankzij de toeristen het voorzieningenniveau hoog is. Bezoekers leveren (horeca) ondernemers veel omzet op. Dankzij de bestedingen van toeristen hoeven de Kampenaren minder te betalen voor bijvoorbeeld het Stedelijk Museum en worden bijvoorbeeld ook bus- en treinlijnen in stand gehouden. Er zijn wel eens binnenstadsbewoners die overlast zeggen te ervaren van bezoekers of evenementen, maar reuring hoort er nu eenmaal bij.”

Zijn er negatieve dingen te bedenken over Kampen? 
 “Er is altijd ruimte voor verbetering. Zo is het goed dat het stadsbestuur gaat investeren in de zogenaamde parkeermagneten. Als je wilt dat mensen komen met een elektrische auto, moet je ook zorgen dat er voldoende laadpalen zijn. Ook dat is gastvrijheid.” Ook de mogelijkheid om via de website Visitkampen.nl  direct online kaarten te boeken voor evenementen of bijvoorbeeld  een bootje te huren vanmiddag en direct te betalen, is volgens Roeland een vorm van gastvrijheid.

Nick de Vries