Bart Drost (midden) met de vrijwilligers Anja en Gerrit.
Bart Drost (midden) met de vrijwilligers Anja en Gerrit. Foto: Tennekes

Informatiepunt Kampen geeft een duwtje in de rug

· leestijd 1 minuut Algemeen

KAMPEN - “Ik wil een keer met de trein, maar weet absoluut niet hoe ik met het OV moet reizen”; “Ik voel me eenzaam, hoe kom ik aan contacten?”; “Ik wil mijn belastingzaken digitaal regelen maar weet niet hoe ik moet omgaan met Digid”. Kampenaren kunnen met deze en vele andere vragen vanaf maandag 23 oktober terecht in het Informatiepunt Kampen. Het Informatiepunt verwijst door naar instanties die antwoord hebben op de vragen en de aanvragers verder helpen. 

Door Leo Polhuijs

Het gaat om een samenwerking tussen de bibliotheek, Humanitas, gemeente Kampen en Stichting Present. Bart Drost is vanuit WijZ Welzijn Kampen aanjager van het initiatief. “Uit contacten met verschillende maatschappelijke organisaties is gebleken dat Kampenaren niet altijd weten waar ze met vragen naar toe kunnen op het gebied van bijvoorbeeld mantelzorg, geldzaken of opvoeding. Het aanbod is groot, soms zien mensen door de bomen het bos niet meer. Met het Informatiepunt is er één centrale plek waar je terecht kunt met al je vragen en waar wordt doorverwezen naar de instanties die zich bij ons hebben aangesloten. Dit aantal hopen we overigens in de toekomst verder uit te breiden. Het kan zijn dat we later ook de wijken ingaan.” Het Informatiepunt heeft als ondertitel meegekregen jouw sociale gids en is gevestigd op de eerste verdieping van de bibliotheek. Dat laatste past in de landelijke trend waarbij de leesinstellingen ook een breed pakket aan sociale dienstverlening bieden. Ook het Informatiecentrum Digitale Overheid is bij het Informatiepunt aangesloten. 

Vrijwilligers

Het Informatiepunt krijgt beroepsmatige ondersteuning maar wordt mede gedragen door vrijwilligers die enkele uren per week aanwezig zijn. Momenteel zijn het er zeven. Twee van hen zijn Anja Held en Hans Huisman. Toen Anja nog bij de gemeente Kampen werkte, kwam ze al regelmatig in aanraking met vragen waar ze niet direct antwoord op kon geven. “Maar ik vermoedde dan wel dat mensen soms achterliggende problemen hadden. Bij het Informatiepunt is er gelegenheid om op deze vragen in te gaan en mensen door te verwijzen. Als het nodig is, lopen we letterlijk met ze mee. Bijvoorbeeld om dat ritje met de trein te maken.” 

Persoonlijk

Gerrit Huisman woont na zijn pensionering als politieman sinds kort weer in Kampen. “Ik wilde graag iets doen voor de samenleving en voel met fit genoeg om vrijwilligerswerk te doen. Het Informatiepunt is er voor alle inwoners van Kampen. Wij willen mensen een duwtje in de rug geven en gaan uit van de zelfredzaamheid van de hulpvragers. Vaak kunnen mensen bepaalde instanties niet vinden of geen wegwijs worden uit informatie op websites. Bovendien willen velen toch ook graag iemand persoonlijk spreken voor een toelichting. Ook daar is het Informatiepunt voor bedoeld.” Informatiepunt Kampen biedt voldoende privacy voor een persoonlijk gesprek. 

Het Informatiepunt wordt op donderdag 19 oktober om 16:00 uur officieel geopend door de Kamper wethouder Jan Peter van der Sluis. De inloop is vanaf 15:30 uur. Elke belangstellende Kampenaar is welkom. 

Informatiepunt Kampen is geopend op maandag van 13:00 - 15:00 uur, dinsdag van 10:00-12:00 uur en donderdag van 13:00 - 15:00 uur. Meer informatie is te vinden op www.informatiepountkampen.nl, Facebook en Instagram.