Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Column Ondernemen in Kampen Google trends

· leestijd 1 minuut Ondernemen in Kampen

Rik van Breda is een goede vriend en collega van me. Waar ik maar een beetje aanklooi, is hij een echte hardcore marketeer. Laatst wees hij me (weer eens) op Trends.google.com. Een hele handige website waarmee je kunt checken wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met de zoekmachine van Google. Ook een vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag is mogelijk, dus voor citymarketeers hartstikke interessant. Maar ook voor ondernemers uit Kampen natuurlijk. Hoe scoor je ten opzichte van je concurrenten? Welke trends in je vakgebied worden zichtbaar?

Als je bijvoorbeeld ‘Kampen’ als zoekwoord invult, zie je ook gerelateerde onderwerpen. Met in de top 20 6 bedrijven uit Kampen. Mogen jullie raden welke. De goede antwoorden staan onderaan deze column en ieder goede antwoord is 1 punt.

Daarnaast stelde ik vast, dat vlak voor en na 1 april (de aftrap van het Hanzejaar in Kampen) echt een flinke groei aan Hanzejaar zoekopdrachten zichtbaar was. Op zich niet zo verwonderlijk. Wat me ook opviel, was de regionale spreiding: een score van 100 in Overijssel, 49 in Gelderland en de rest van Nederland… niets. Daar ligt voor ons nog een mooie uitdaging en ik heb er alle vertrouwen in, dat we vooral in de tweede helft van 2023 daar meer aandacht zullen krijgen. En het trefwoord ‘Hanzestad’ wordt al jarenlang breed in Nederland gezocht, dus het is niet zo dramatisch als het klinkt. Weet je welke gerelateerde onderwerpen het meest populair zijn trouwens? Hou je vast: 1: Kampen (stad in Nederland), 2: Deventer (gemeente in Nederland), 3: De Leuke Hanzestad (evenementenlocatie in Kampen) en 4: Zwolle (stad in Nederland). Wie durft hier conclusies aan te verbinden? 

Een volgende keer is het goed om stil te staan bij de mogelijkheden die Artificial Intelligence (AI) biedt voor marketeers bij bedrijven in Kampen, kom maar door met je tips. Zelf gebruik ik de kunstmatig intelligente chatbot Open AI. Super leuk en interessant om mee te experimenteren.

En dan nu de bedrijven en instellingen uit de trend top 20 in volgorde van populariteit: Albert Heijn, Stadsgehoorzaal Kampen, Action, Movie Unlimited, Pieter Zandt scholengemeenschap, Kwalitaria Délifrance Hanzewijk en Kota Radja. Dus nul business-to-business organisaties, veel retail en horeca. Ben benieuwd hoeveel je er goed had. En heb jij net zulke interessante marketinginzichten als Rik of heb jij briljante AI-toepassingen?  Stuur me dan een berichtje via r.tameling@kampenpartners.nl of 06-17453490. Want ik ben razend nieuwsgierig! 

Deze column is geschreven door Roeland Tameling van Kampen Partners.

Nick de Vries