Afbeelding
Foto: HermanIJssel

Beste ondernemer, maak jij tijd voor de toekomst?

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Ondernemers kampen met een groot palet aan uitdagingen, stormachtige ontwikkelingen en grote maatschappelijke opgaven. Dit vraagt om een fundamentele verandering voor de lange termijn. Nederland heeft ondernemers nodig die nadenken over de toekomst en anders denken, organiseren en doen.

Een mooi voorbeeld van zo’n bedrijf is Green Organics. Bij dit bedrijf staat niet het rendement maar een betere wereld centraal. Zij zijn de groene motor voor de biologische markt, telen in balans met de natuur en hebben alle schakels optimaal georganiseerd tot één keten. Maar zo zijn er nog veel meer bedrijven in onze regio die, al dan niet zichtbaar, toekomstgericht ondernemen. Een grote transitie als deze vraagt om verandervermogen, creativiteit en lef. Maar tegelijkertijd ook inzicht in waar je nu staat. Is jouw bedrijf bestand tegen transitieschokken?

De storm trotseren

Veel ondernemers blijven doen wat ze altijd al deden, het schip in rustig vaarwater houden. Maar om echt te veranderen en toekomstgericht te ondernemen moet je juist nu de storm trotseren en een andere koers durven varen. Kun jij jouw bedrijf tijdig, effectief en efficiënt aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden? Mijn tip: organiseer een brainstormsessie met jouw eigen personeel of andere mensen met een frisse blik: welke kansen zien zij?

Je kunt als bedrijf bijvoorbeeld versneld inzetten op innovatie door experimenteerruimte (ruimte in regels) te faciliteren. Je bedrijfsprocessen verduurzamen of digitaliseren en de samenwerking met andere bedrijven in de keten opzoeken. Kijk goed om je heen welke kennis al aanwezig is (bijvoorbeeld bewezen technologie) of zet het onderwijs in als kennispartner. Luister goed naar je klanten en werknemers en breng de latente behoefte van je klant in kaart. Houd deze uitspraak van Henry Ford in gedachten: “Als ik mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd “Een sneller paard”. Maak jij tijd vrij voor anders denken en doen?

Jenneke Palland
Business Development manager Rabobank