Bart Jeurink, MKB-adviseur.
Bart Jeurink, MKB-adviseur. Jaap Schuurman

Family Next biedt familiebedrijf ondersteuning bij duurzaamheid, bedrijfsopvolging en digitalisering

Algemeen

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie
Ben jij ondernemer in een Overijssels familiebedrijf en wil je aan de slag met digitalisering of duurzaamheid? Of staat de volgende generatie in de startblokken om het bedrijf over te nemen, en wil je graag weten hoe je dit het beste kunt regelen? ‘Dan is Family Next jouw steun in de rug’, stelt Bart Jeurnink, MKB-adviseur bij Kennispoort Regio Zwolle.

In Family Next werken de provincie Overijssel, het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven, Kennispoort Regio Zwolle, MKB Deventer en Ondernemend Twente samen om familiebedrijven verder te helpen. Het programma is speciaal voor Overijsselse familiebedrijven met minimaal vijf werknemers. De ondernemers worden onder andere geholpen met coaching en financiële ondersteuning. ‘Kennispoort Regio Zwolle is een partij dat ondernemers graag verder helpt met hun onderneming. De adviseurs kijken mee naar het plan, leggen verbindingen naar andere ondernemers, overheid, onderwijs en onderzoek. We zijn niet een subsidieadviesbureau’, vertelt Jeurnink. ‘Maar subsidie kan wel een onderdeel zijn van een uiteindelijk advies.’

 Makkelijk aan te vragen

‘Grotere subsidies, denk aan Europese, vragen veel papierwerk en zijn daardoor lastig aan te vragen; andere subsidies zijn met een mailtje al te regelen’, vertelt Jeurnink. ‘Family Next is ’een programma die je heel gemakkelijk kunt aanvragen en die ook snel kan worden toegekend.’ Al realiseert hij dat het hier niet om zeer tot de verbeelding sprekende bedragen gaat. In het geval van Family Next hebben we het over tweeduizend euro. Maar: dat is niet het belangrijkste binnen dit traject, zo verklaart hij. ‘Wie zich bij Family Next aanmeldt en daarbij kiest voor het thema bedrijfsopvolging, digitalisering óf duurzaamheid, kan naast deze subsidie, ook rekenen op de begeleiding van een coach én je gaat deelnemen aan de L eren van Elkaar kringen.’ Wees gerust: de coach is niet een commerciële ‘jongen’ die met bla-bla komt, maar een (oud)ondernemer die vanuit eigen ervaring over het gekozen thema kan meepraten. ‘Zo leert de ondernemer dus weer van de ervaring van andere DGA’s.’ Hetzelfde geldt ook voor de Leren van Elkaar-bijeenkomsten, georganiseerd door Hogeschool Windesheim. ‘Hier tref je ondernemers aan die - net als jij - worstelen met een van de drie thema’s.’ Het van elkaar leren, samen optrekken en zoeken naar mogelijkheden, is dé grote meerwaarde van Family Next, zo blijkt.

‘Family Next kwam mede tot stand dankzij de MKB-deals die Mona Keizer beschikbaar stelde, vertelt de adviseur. ‘Met deze MKB-deals kunnen regionale initiatieven worden ontwikkeld, waarbij het Rijk en de lokale overheden co-financieren. Kennispoort heeft, samen met provincie Overijssel, besloten om dat geld vooral beschikbaar te stellen aan familiebedrijven in onze provincie.’ Niet vreemd als je bedenkt dat in Overijssel maar liefst 71% van het bedrijfsleven een familiebedrijf is. ‘Dat percentage ligt in onze provincie een stuk hoger dan in andere provincies’, klinkt het. ‘Familiebedrijven zorgen voor werkgelegenheid, voor economische groei. Dat willen we graag behouden.’ Daarom staat Family Next de komende 2,5 jaar open voor het Midden- en Kleinbedrijf tussen de vijf en de 250 medewerkers.

Plan maken
Family Next; voor familiebedrijven die te kampen hebben met bedrijfsopvolging, digitalisering of duurzaamheid. Nogal breed, of niet? ‘Inderdaad; een heel breed thema’, glimlacht Jeurnink. ‘Dus voor iedereen. Want welk bedrijf is nu niet bezig met digitalisering? Duurzaamheid? Bedrijfsopvolging?’ Zelf is hij gespecialiseerd in alles rondom het laatstgenoemde thema.

‘Na een aantal gesprekken met je coach ga je een plan opstellen. Daarin verwoord je wat je de komende jaren met het familiebedrijf - op het gebied van een van voornoemde drie thema’s - wilt gaan doen. Dit is het moment waar ondernemers bang voor zijn. ‘Moet ik nu een dik rapport gaan schrijven?’ Nee, hoor. Het kan op één A4-tje, waarin je zegt: ‘binnen vijf jaar wil ik dit en dat aanpakken op dit gebied’. Met dit plan van aanpak kun je dan uiteindelijk een subsidie aanvragen om een deel van je plannen ook daadwerkelijk te bekostigen.’ Geruststellende gedachte: wie al in het programma zit, weet ook al zeker dat de subsidie er komt…
‘Overigens: zo’n plan is niet voor de Provincie, zeker niet voor het Rijk, of voor Kennispoort, maar dat plan is voor jou, de ondernemer. Het is jouw leidraad; geeft aan wat jouw speerpunten voor de komende jaren zijn.’

Toekomstbestendig
‘We merken dat de meeste aanvragen op het gebied van bedrijfsopvolging binnenkomen. Het is natuurlijk ook een belangrijk thema. Als het goed is, krijg je hier in je leven maar één keer mee te maken, dus wil je het wel graag goed en zorgvuldig laten verlopen. Er hangt veel van af en je kunt het bovendien maar één keer goed doen.’
Wat maakt deelname aan Family Next anders dan met je accountant de bedrijfsopvolging regelen? ‘Een accountant kijkt vooral naar de cijfers, die gaat een bedrijf waarderen. Die geeft antwoord op vragen als: ‘op welke termijn ga je over?’, ‘wat doe je met de aandelen?’, ‘hoe regel je de aansprakelijkheid?’, en dat soort zaken. Dat is natuurlijk heel goed, maar er zijn meer zaken die van belang zijn.’ In dit traject leg je als ondernemer ook je oor te luisteren bij een (oud)ondernemer - je coach - en bij collega-ondernemers. Het maakt dat je via de verhalen van anderen niet alleen hoort hoe het niet moet, maar ook hoe het wellicht wél kan; immers: dat bepaal je nog altijd zelf. ‘Dat maakt het traject van Family Next ook zo waardevol: de inzichten. Tegelijkertijd breid je je netwerk uit, vergaar je kennis en maak je jouw bedrijf nog beter toekomstbestendig.’

‘Digitalisering is wereldwijd een uitdaging; alles gaat digitaal. Als familiebedrijf moet je daar ook iets mee gaan doen.’ Als voorbeeld haalt Jeurnink een detaillist uit Zwolle aan. ‘Dertig jaar lang had pa een fantastische speciaalzaak in het hartje van Zwolle. Nu hebben de kinderen het overgenomen en is de stenen winkel verdwenen. Alles gaat nu digitaal.’ Het is een slag waar meer detaillisten voor staan, zo weet hij. ‘Ook voor die bedrijven is Family Next.’ Het derde item is duurzaamheid. ‘Dat lijkt nu nog een modewoord, maar duidelijk is dat steeds meer bedrijven hier op termijn ‘iets’ mee moeten. Duurzaamheid biedt immers ook kansen.’

Wil je meer informatie over Family Next? Kijk op overijssel.nl/familynext, of neem contact op met Kennispoort via info@kennispoortregiozwolle.nl of bel met 038 – 202 2020.

{KADER}
Meer potjes met geld

Wie dicht bij het vuur zit, warmt zich het best; een spreekwoord dat ook opgaat voor de ondernemers die in een traject zitten dat via Kennispoort Regio Zwolle wordt georganiseerd, want: ‘Op mijn vakgebied, bedrijfsopvolging, zijn meer subsidies beschikbaar’, vertelt MKB-adviseur Bart Jeurnink. ‘En ook ten aanzien van digitalisering en duurzaamheid kunnen we meer bieden.’

‘Zo bestaat er zoiets als Jonge Bedrijfsopvolgers’, zo gaat hij verder. ‘Ben je jonger dan 41 jaar en neem je het bedrijf over van de vorige generatie? Dan is er 20.000 euro van de provincie Overijssel beschikbaar om je bedrijf innovatiever en toekomstbestendiger te maken. Dit alles staat los van Family Next, maar de doelgroep is dezelfde’, vertelt Jeurnink. ‘Je hebt het dan over bedragen waar je ook echt impact mee kunt maken.’

Upgrade jezelf
Ook noemt hij in het kader van duurzaamheid CIRCO Tracks’, een programma waarbij bedrijven in een aantal maanden hun businessmodel kunnen beoordelen. ‘In hoeverre raakt het jouw business als je in 2030 vijftig procent circulair moet zijn? Wat kun je daar nu al aan doen?’ Het programma – een mooi vervolg op Family Next – is ook via Kennispoort te ‘boeken’. ‘Het wil bedrijven inspireren en bewust maken…’

‘Er is zoveel subsidie beschikbaar, dat er voor ieder bedrijf wel iets tussen zit. Denk bijvoorbeeld ook aan scholing van medewerkers via ‘Upgrade Jezelf’, waarbij opleidingskosten voor de helft worden vergoed. Maar ook aan de MKB-voucher die onlangs van start is gegaan. Dit is speciaal voor bedrijven die met digitalisering aan de slag willen gaan. De MKB-voucher vergoedt de helft van de trainings- en aanschafkosten op het gebied van digitalisering van het bedrijfsleven. En dan hebben we het natuurlijk niet over de aanschaf van mobieltjes voor de werknemers…’