Afbeelding
Aangeleverd

Bungalowpark bij Roggebot biedt kansen voor Kamper bedrijfsleven

· leestijd 3 minuten Ondernemen in Kampen

(Door Alex de Jong @ Attest Communicatie)
Natuur, water(sport) en een aantrekkelijke stad in de nabijheid; het zijn volgens directeur Andries Bruil ‘de troeven’ voor EuroParcs Group om bij Roggebot een ‘aantrekkelijk bungalowpark’ te realiseren. Een park dat op termijn voor circa 340.000 individuele overnachtingen moet zorgen. ‘Dat kan de Kamper middenstand en horeca samen een omzet van bijna zeven miljoen euro op jaarbasis opleveren’, zo schat hij.

EuroParcs Group, met de labels EuroParcs en Droomparken, verhuurt en exploiteert een veertigtal bungalowparken en resorts, verspreid over Nederland, en sinds kort ook in België en in Oostenrijk. Op dit moment heeft het circa twaalfduizend chalets/vakantiewoningen op de parken, waarvan zo’n negenduizend in de verhuur; de rest is puur in gebruik als tweede woning. Bij het bedrijf werken 800 mensen, aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Apeldoorn. Het bungalowpark bij Roggebot is een idee van Klaas Bruins Slot, eigenaar van Camping/Jachthaven Roggebotsluis, die zijn plannen eerder al eens omschreef als ‘Klein Giethoorn’.

Natuur en watersport
In zijn zoektocht naar een exploitant kwam Bruins Slot bij EuroParcs uit. ‘Het is een bijzonder gebied met water en nieuw te maken natuur’, vertelt Bruil. Ook de ligging nabij Kampen helpt mee aan de toekomstige aantrekkelijkheid van het park. ‘Onze parken moeten een toegevoegde waarde hebben voor onze vakantiegangers. Natuur, watersport en een stad in de buurt.’ Hij denkt dat het park vooral op de Duitse vakantieganger een grote aantrekkingskracht zal uitoefenen. ‘Daarnaast is het goed bereikbaar en biedt het ons de mogelijkheid om ook in dit deel van Nederland, waar we nog niet ruim vertegenwoordigd zijn, een park te exploiteren.’

De keuze voor EuroParcs als exploitant biedt volop kansen voor het Kamper bedrijfsleven, zo vertelt Bruil. ‘Ons concept is erop gebaseerd dat de omgeving het park versterkt en het park de omgeving’, zo verklaart hij ietwat raadselachtig en legt uit: ‘Wij hebben niet een ‘naar binnen gekeerd’ product. Kortom: je komt niet bij ons aan, zet je auto neer en komt niet meer van de locatie af, maar gaat er juist op uit. Ons concept is gestoeld op het idee dat we parken in een natuurlijke omgeving ontwikkelen. Onze parken zijn erop gericht dat vakantiegangers ook buiten het park hun vertier zoeken. Kortom: dat er sportieve, gezellige en gezonde dingen in de omgeving te doen zijn, waar onze vakantiegangers graag gebruik van maken.’

Samen een succes
‘Het succes van het bungalowpark hangt mede af van de ondernemers die er in de omgeving zijn’, gaat Bruil verder. ‘Een bungalowpark is net een klein dorp, waar alle behoeftes die je in een klein dorp hebt, ook aanwezig zijn; van ontbijt tot boodschappen, tot en met ’s avonds naar het restaurant willen gaan of iets leuks beleven op cultureel vlak.’ In dat opzicht roept hij lokale ondernemers op om de samenwerking aan te gaan. ‘Dat kan zijn van het leveren van producten voor onze horeca of het bedienen van mensen in onze huizen - want zij vinden het, net als thuis, leuk om dingen lokaal te bestellen -, maar je zou ook kunnen denken aan het samen organiseren van leuke (vers)markten en dergelijke. Bedenk wel: mensen die toeristisch naar ons toekomen, komen vaak niet uit de buurt. Juist die mensen vinden het leuk om de authenticiteit van de omgeving te proeven; om te ontdekken.’

Hoe actiever Kamper bedrijven zichzelf profileren, hoe groter het effect zal zijn, meent Bruil. ‘En dat effect merk je in de omgeving gedurende het hele jaar.’ Want het bungalowpark moet het gehele jaar door aantrekkelijk zijn voor verschillende doelgroepen. Tenslotte wil EuroParcs als exploitant natuurlijk een zo hoog mogelijke bezettingsgraad realiseren. Niet alleen biedt dat de investeerders (in de huisjes) een beter rendement, ook de omgeving en het bedrijfsleven, vaart daar wel bij. ‘Mijn oproep aan ondernemers: laat zien hoe leuk Kampen is.’ Naast versmarkten, of een viskraam die enkele dagen op het terrein wil komen staan, nodigt hij ondernemers ook uit om creatief met hem mee te denken. ‘We zijn niet bang om te experimenteren en om samen te kijken naar wat werkt.’ Hij zou het ‘hartstikke leuk’ vinden wanneer ondernemers nu al contact met hem opnemen en ideeën spuien. ‘Dat kan op het gebied van food, non-food, maar ook cultureel of op het gebied van entertainment. Laten we samen naar verbanden zoeken en kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.’

‘Music Club’
Het park zal gefaseerd worden aangelegd. De eerste huisjes moeten al in het voorjaar worden opgeleverd, zodat nog dit jaar de eerste gasten kunnen worden verwelkomd. Uiteindelijk zullen er dan over twee tot vier jaar ruim 350 huisjes gerealiseerd zijn en zal het park op volle toeren draaien. ‘April/mei van dit jaar, als het uiteraard qua corona mogelijk is, willen we de deur opendoen en inwoners, maar ook de middenstand van Kampen uitnodigen om een kijkje bij ons te komen nemen.’ En voor wie het nog niet eerder in de media had vernomen: de voormalige Music Club zal ook voor de niet-vakantiegangers toegankelijk blijven. ‘We gaan er kantoren voor ons ondersteunend personeel in realiseren, maar ook horeca. Dat houden we ook graag toegankelijk voor mensen die niet op ons park verblijven’, zo benadrukt Bruil. Ook acht hij de kans groot dat er zelfs weer ‘dingen met muziek’ georganiseerd gaan worden. ‘Oh, en naast creatieve middenstanders, kunnen ook investeerders zich bij ons melden. Het rendement op onze huisjes is 3,5 tot 6,5% per jaar. Dat is beduidend meer rendement dan je bij de bank krijgt, tegenwoordig.’

Afbeelding
Afbeelding
Ouderenzorg IJsselheem met aandacht: Roland over zijn keuze voor ouderengeneeskunde Partnerbijdrages 28 mei, 13:36
Buurten komen samen om hun eigen omgeving met elkaar te vergroenen, goed voor mens en dier!
Groene Loper Kampen deelt plantpakketten uit Partnerbijdrages 28 mei, 13:23
Afbeelding
Gratis donuts eten op Nationale Donutdag Algemeen 28 mei, 12:29