Afbeelding
Foto: Aangeleverd.

Column Ondernemen in Kampen: Terug naar Kampen

· leestijd 1 minuut Algemeen

Ken jij Marty McFly en uitvinder dr. Emmett L. Brown (”Doc”) nog? In 1985 verschenen ze op het witte doek. Als de hoofdpersonen in de film ‘Back to the future’, een van mijn lievelingsfilms aller tijden. Wanneer ik er beelden van zie, de filmposter tegenkom of een DeLorean DMC-12 spot word ik altijd een beetje weemoedig. Melancholiek. Een beetje vergelijkbaar met wat sommige Kampenaren hebben als ze denken aan de studenten die de stad ooit bevolkten. Aan het Stadsziekenhuis. Of aan hun kinderen die inmiddels het huis uit zijn en elders in het land wonen.

Het zijn herinneringen die je koestert, waar je warm van wordt. En gelukkig vaak ook met het besef dat het nu ook goed is zoals het is. Een andere fase, een andere tijd. Je kinderen die inmiddels voor kleinkinderen hebben gezorgd en waar je dol op bent. De binnenstad, die tegenwoordig steeds vaker door mensen voor een stedentripje worden bezocht vanwege de prettige sfeer en het prachtige decor. En de zorgvuldige herbestemming van historische panden, die zo een nieuwe functie hebben gekregen. Daarom is het goed om af en toe terug te kijken en vervolgens weer samen vooruit te gaan. Met innovatieve watergebonden bedrijven. Met een sterke vrijetijdseconomie. En met familiebedrijven die al jaren bijdragen aan de brede welvaart in Kampen. Dat is de essentie van de nieuwe campagne ‘Terug naar Kampen’. Waar kunstenaars terugkeren naar hun stad om hun nieuw opgedane inspiratie te exposeren. Waar scholen, sportverenigingen en werkgevers reünies organiseren voor hun oud-studenten, leden en medewerkers. En waar de IJsselkogge op een dag weer in volle glorie in Kampen te bewonderen is.

Maar je kunt ook op een andere manier terug naar Kampen. Als je op vakantie bent geweest bijvoorbeeld. Als je met je vrachtauto alle bestellingen in de regio hebt afgeleverd. Of na afloop van het Business Event 2023 in het stadion van PEC Zwolle! Ook daarvan kun je blij worden, welkom thuis.

De campagne ‘Terug naar Kampen’: waar we het verleden vieren en geloven in de toekomst. Van Kampen. Waar we trots laten zien wat Kampen anno nu te bieden heeft. En waar we ook de verbindingen tussen de dorpen, kernen en stad in onze gemeente versterken. Wat dat ondernemers oplevert? Dat lijkt me duidelijk. Je aantrekkingskracht als werkgever is groter als je vestigingsplaats een stevig imago heeft. Bovendien woont een groot deel van je personeel in Kampen. Versterk je hun trots en deel je met hen sterke, maar ware verhalen? Dan wordt hun band met Kampen en met jouw bedrijf ook sterker. Jouw bedrijf heeft vast ook mooie verhalen die passen in het kader van ‘Terug naar Kampen’. Deel ze met ons, dan delen wij ze met de rest van de wereld. En begin op www.terugnaarkampen.nl.  Of kom eerst naar de feestelijke officiële aftrap tijdens de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van Kampen Partners op maandagochtend 8 januari. Dan maken we een boottochtje met de Veerman van Kampen over de IJssel. En natuurlijk gaan we aan het eind van die bijeenkomst weer terug… 

Precies!

Deze columns is geschreven door Roeland Tameling van Kampen Partners.