Afbeelding
Foto: Thamar fotografie.

Humor met een boodschap: Hoezo traditie...

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Marcel Kalter uit IJsselmuiden)

Overal waar ik tot nu toe heb gewerkt, voerde plezier de boventoon. Zelfs bij Westerink Assurantiën, waar ik tien jaren lang verzekeringsadviseur ben geweest. Wij wisten het saaie vak op een leuke manier naar onze klanten te vertalen.

In ondernemersland is het de gewoonte om rond de feestdagen iets aan waardevolle relaties te geven om ze te bedanken voor de samenwerking. In het verleden waren dat voornamelijk kerstkaarten, maar de laatste jaren worden de kaarten steeds vaker vervangen door kerststollen, wijnpakketten en taarten. Bij Westerink Assurantiën deden we het toen al graag anders dan de rest. Iets geven omdat men het verwachtte, paste niet in ons straatje. Wij wilden graag blijven verrassen. Niet door de hoge kwaliteit van het geleverde werk. Daar hadden onze klanten sowieso recht op. De verrassing moest meer zitten in de manier waarop wij ons, in de ogen van vele mensen, saaie werk deden.
Ik neem jullie mee naar december 2005 toen de zwartepietendiscussie nog helemaal nergens werd gevoerd. Mijn werkgever had besloten dat hij 5 en 6 december samen met mij op pad zou gaan als Sinterklaas en Zwarte Piet. Hij was de goedheiligman en ik fungeerde als zijn knecht. De eerste dag was Zwolle aan de beurt, daarna volgden Kampen en IJsselmuiden. We stapten onaangekondigd bij de door ons geselecteerde ondernemers binnen en werden overal met open armen ontvangen. Dan besef je pas dat je in deze rol bijna alles kunt maken. Terwijl de pepernoten om de oren van de receptioniste vlogen, vroeg Sinterklaas: ‘Is het opperhoofd van deze toko aanwezig?’ ‘Die leidt op dit moment een vergadering,’ antwoordde ze wat verschrikt. ‘Dat komt dan mooi uit. We zullen hem eens even verrassen!’ We liepen gewoon door en stormden samen de vergaderruimte binnen. Na een kort praatje lieten we iedereen met een presentje en een grote glimlach achter. Daarna weer snel naar het volgende adres. Deze actie leverde ons veel goodwill op. Jaren later werd er tijdens gesprekken met de betreffende ondernemers nog over gesproken.
Iedereen kijkt op z’n eigen wijze naar tradities. Dat hebben we tijdens de hele zwartepietendiscussie wel gezien. In het kort komt het op het volgende neer. Als je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, blijf je krijgen wat je altijd hebt gekregen. Het lijkt mij nog een keer leuk om als paashaas naar ondernemers te gaan. Met een groot chocolade-ei als cadeau. Ik weet zeker dat veel mensen dit enorm zullen waarderen. Het leven is al serieus genoeg. Met een vleugje humor wordt het altijd leuker. Als je net voor de zomervakantie een sjaal met handschoenen cadeau doet met de kreet ‘Geniet van de zomervakantie!’, zal iedereen raar opkijken. Als je op de achterkant ‘Regeren is vooruitzien!’ vermeldt, is het zakelijke punt gemaakt. Wees vanaf nu maar verrassend leuk, zowel zakelijk als privé…