Deze column is geschreven door Roeland Tameling van Kampen Marketing.
Deze column is geschreven door Roeland Tameling van Kampen Marketing. Aangeleverd.

Column Ondernemen in Kampen: Déjà Vu

· leestijd 2 minuten Algemeen

Gezellig! Kind met koptelefoon op achter de laptop, schoolspullen om zich heen. Mijn zoon zit tijdens het schrijven van deze column zijn schoolwerk te maken via Google Classrooms en soms mag ik hem helpen. Daar heb ik inmiddels wel wat ervaring mee, weet je nog toen vorig jaar de scholen ook een paar weken dicht gingen? Mijn bewondering voor de meesters en juffen is sinds die tijd alleen maar toegenomen. En dat is een understatement, hoe leuk ons kind over het algemeen ook is. 

Jij hebt het vast ook wel eens meegemaakt. Die ervaring of het gevoel dat je iets al eerder hebt meegemaakt. Een dejavuutje. En ja hoor, ik heb er nu ook een. Een corona déjà vu om precies te zijn. Niet alleen door mijn zoon die onder schooltijd tegenover me zit.

Want vorig jaar zaten we met zijn allen in een achtbaan van strengere maatregelen om de coronapandemie te beteugelen, vervolgens werden de maatregelen verlicht. We vierden de zomer, het aantal besmettingen nam weer toe, de maatregelen werden aangescherpt. En nu zitten we middenin een stevige lockdown. We weten niet wanneer de regels weer versoepeld kunnen worden, maar wel dat dat op enig moment gaat gebeuren. Hoe we daar in Kampen mee omgaan? Daarover wil ik het graag even met jullie hebben.

Allereerst. We hebben eind vorig jaar de actie gehouden om Kampen Kado bonnen 25% extra waarde te geven als je ze verzilvert bij de horeca. In het kader van ‘support your locals’ zeg maar. Dat was een doorslaand succes, jullie hebben in december voor € 24.000,- aan bonnen besteld. Nu dus met een waarde van € 30.000,-. Een record en daarmee een concrete steun in de rug van de horeca in Kampen. Dat smaakt naar meer.

Ten tweede. Op enig moment zullen de winkels, cafés, theaters en musea weer open gaan voor beperkt publiek. In 2020 hadden we onze handen vol aan de bezoekersstromen aan de stad. Omdat niet teveel mensen tegelijk naar binnen konden en omdat de anderhalve meter afstand anders niet meer in de winkelstraat te handhaven was. Dat gaat straks ook weer gebeuren natuurlijk, daar kun je op wachten. Daarom werken we achter de schermen aan crowd management maatregelen. We willen ons niet weer laten verrassen!

Ten derde. Het zou me niet verbazen als de komende zomer weer veel vakantie wordt gevierd in eigen land. Kampenaren die genieten van Gran Balconia, Tuinesië of Hintergarten. En andere Nederlanders die ‘een dagje Kampen’ gaan doen. Ook daar spelen we op in. Natuurlijk weer met passende toeristische informatie en spreiding van activiteiten over de stad en gemeente Kampen. Maar ook door nieuwe toeristische arrangementen op te zetten. Online wel te verstaan. Zodat mensen via visitkampen.nl combitickets kunnen bestellen voor een attractiebezoek, een hapje en een drankje en een rondje winkelen. Op die manier ondersteunen we de vrijetijdseconomie en de werkgelegenheid in Kampen. En kunnen we ook zorgen voor de broodnodige spreiding van bezoekers in tijd en plaats. De voorbereidingen zijn in volle gang. Wil je meer weten of zelf ook meedoen? Schuif dan aan bij ons webinar “Online boekingen met VisitKampen.nl” op maandag 8 februari. Van 20 tot 21 uur. Meld je aan via https://onlineboekingen.eventbrite.nl en ontvang via e-mail een bevestiging met deelnamelink.

Om het in déjà vu termen te zeggen: ik hoop jullie dan weer te zien. Al is het met een beeldscherm ertussen. Alleen samen maken we er het beste van!

Roeland Tameling,

Kampen Marketing.

Abonneer gratis

op de digitale krant en ontvang
deze wekelijk in je mailbox.