Afbeelding
Aangeleverd

Column burgemeester Bort Koelewijn: Hoe bereik je de gemeente?

· leestijd 4 minuten Algemeen

Kan gemakkelijker!

Kennelijk is het moeilijk om de gemeente gemakkelijk te bereiken. Pas werd ik geconfronteerd met verzoeken van inwoners op grond van de Wet openbaarheid van bestuur om allerlei informatie over een voorgenomen bouwplan op te sturen, inclusief de mails van ambtenaren en wethouders over die aanvraag. Zo’n vraag levert heel veel zoekwerk op. En als we niet weten waarom iemand die informatie nodig heeft, is het ook lastig zoeken wat voor de aanvrager van belang is en wat niet. Wij kiezen dan voor een gesprek met de aanvrager. 

Dan gebeurt het vaak dat het helemaal niet om al die informatie gaat, maar dat men zich zorgen maakt over een plan, niet weet of het echt is ingediend of dat er alleen maar op straat over gepraat wordt, hoe het eruit ziet enzovoorts. Hoe kom je als inwoner aan de gewenste informatie en hoe maak je je zorgen hiervoor kenbaar? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor om dat rechtstreeks te doen. Als ik naar de website van onze gemeente kijk, dan moet ik toegeven dat die best wat meer  informatie over de toegankelijkheid van ons als gemeente kan geven. Met onze afdeling communicatie ben ik in gesprek hoe we die toegankelijkheid van de gemeente beter dan nu op onze website kunnen zetten. Vooruitlopend daarop hier een aantal mogelijkheden.

Gesprek

Gewoon bellen en vragen om een gesprek. Als u helder kunt verwoorden waarover u het gesprek wilt of waarover u informatie wenst, kan het KlantContactCentrum (tel. 14 038) u verder helpen. U wordt dan gebeld door de ambtenaar die u over uw thema meer kan vertellen. Mailen kan ook, naar info@kampen.nl.

Zienswijzen

Aanvragen om vergunningen worden wekelijks in De Brug gepubliceerd. Voordat over een vergunning wordt besloten kunnen inwoners heel vaak zienswijzen indienen. In de publicatie staat hoe dat moet gebeuren en aan wie die zienswijzen moeten worden gericht. In een zienswijze geeft u uw bezwaren of zorgen weer. De ambtenaren die de aanvraag behandelen zullen als regel contact met u opnemen om uw zienswijzen door te nemen. Dan hebt u dus rechtstreeks contact. Uw zienswijze wordt betrokken bij het besluit. Dan kan leiden tot een wijziging van het besluit. Maar ook tot een afwijzing daarvan. Die moet altijd gemotiveerd worden en u wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Bezwaarschriften

Tegen besluiten waarmee u het oneens bent kunt u een bezwaarschrift indienen. Ook dat wordt bij de publicatie van het besluit aangegeven. Als het besluit op iemand anders dan u zelf betrekking heeft, moet u belanghebbende zijn om bezwaar te kunnen maken. Dat betekent dat er een verband moet zijn tussen het besluit en uw belangen.  Als u zelf een besluit krijgt waarin uw aanvraag wordt afgewezen, staat daarbij dat u bezwaar kunt maken. Dat bezwaar wordt door een onafhankelijke bezwaarschriftencommissie behandeld. Dat brengt een advies uit aan het college. Als u het niet eens bent met dat besluit kunt u beroep instellen bij de rechtbank in Zwolle. Als regel proberen wij te voorkomen dat de bezwaarschriftencommissie uw bezwaar moet behandelen. Dan wordt naar aanleiding van uw bezwaar ambtelijk contact met u gezocht om samen na te gaan of een ander besluit toch tot de mogelijkheden behoort.  De praktijk laat zien dat een aantal besluiten dan toch ambtshalve wordt aangepast.

Verzoek doen 

Als u de aandacht van het college of de gemeenteraad voor iets wilt vragen, dan kunt u een verzoek aan het college of de gemeenteraad richten. Dat kan via een brief of via de mail. U ontvangt een ontvangstbevestiging met daarop het telefoonnummer van de medewerk(st)er  die de zaak behandelt. Die kunt u dan rechtstreeks benaderen over de stand van zaken of om nader overleg vragen.

Raadsspreekuur en inspreekrecht

Als u iets onder de aandacht van de gemeenteraad wilt brengen, dan kunt u gebruik maken van het raadsspreekuur. U kunt dat melden bij de raadsgriffie en met u worden over het tijdstip afspraken gemaakt. Als onderwerpen in een raadscommissie worden behandeld, kunt u gebruik maken van uw inspreekrecht. In 5 minuten tijd kunt u de commissieleden toespreken. U krijgt ook gelegenheid om hun vragen te beantwoorden en na de eerste gespreksronde in de commissie mag u reageren.

Wethouder of burgemeester spreken

U kunt ook het verzoek doen om een wethouder of mij als burgemeester te spreken. Daarvoor kunt u bellen met de gemeente en het secretariaat. Het secretariaat vraagt u waarover u de wethouder of mij wilt spreken en gaat na of u niet beter eerst met de ambtenaar kunt spreken. Vaak is dat effectiever omdat wij ons als bestuurders moeten laten bijpraten door de ambtenaar. Pas als u het gevoel hebt dat er meer nodig is dan het gesprek met de ambtenaar, kan het zinvol zijn om rechtstreeks met de wethouder of de burgemeester te spreken.

Klachten

Vaak moet het om een besluit gaan om zienswijzen of bezwaren in te brengen. Dat hoeft niet altijd. U kunt ook moeite hebben met gedrag van ambtenaren of van bestuurders. Ze komen hun beloften niet na, bellen u niet terug, behandelen u op een manier die u niet gepast vindt. Dan kunt u een klacht indienen bij de gemeente. Het afdelingshoofd zal de klacht onderzoeken. En als u daarover niet tevreden bent, dan kunt u terecht bij de Overijsselse ombudsman. In het laatste jaarverslag klaagt de Overijsselse Ombudsman zelf. Namelijk dat het klachtrecht onvoldoende bekend is. Gemeenten moeten daaraan meer aandacht besteden. De ombudsman heeft gemeenten er ook een aantal keren op moeten wijzen dat zij ingediende klachten niet zorgvuldig hadden behandeld. De Overijsselse ombudsman ontving vorig jaar 79 klachten. 

Onze gemeente heeft ook een ombudsvrouw sociaal domein. Die kan u helpen de juiste weg te vinden over aanvragen voor een uitkering bijvoorbeeld. 

Al met al een wat droge opsomming. Ik zoek naar een mogelijkheid om bijvoorbeeld via een beslisboom u te helpen zelf zo gemakkelijk mogelijk de juiste weg te vinden. De veelheid aan taken en specialismen die een gemeente heeft maakt het niet altijd gemakkelijk direct de juiste persoon te vinden.

Bort Koelewijn.

Nick de Vries

Nick de Vries