De braderie van bovenaf. (archief)
De braderie van bovenaf. (archief) Foto: Tennekes

‘Kamper Ui(t)dagen draaien nu meer om de beleving’

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Leo Polhuijs)

KAMPEN - Na twee jaar van afwezigheid door corona worden deze zomer weer de Kamper Ui(t)dagen gehouden. Liefhebbers van het binnenstadsevenement kunnen alvast de data 21 en 28 juli en 4, 11 en 18 augustus noteren. 

Melvin Brandenburg van Kamper Events is namens de organiserende Binnenstads Ondernemers Kampen (BOK) in nauwe samenspraak met binnenstadsmanager Leo Hoksbergen kartrekker. Hij vertelt dat er een frisse wind gaat waaien door de Kamper Ui(t)dagen.

“De organisatie geeft de kaders aan en wij komen dan met voorstellen om binnen de richtlijnen tot een mooi evenement te komen. Wij zijn de uitvoerende partij”, licht de geboren en getogen Kampenaar toe. Na bijna vijftig edities (dit jaar is de 48e, red.) doet zich de vraag voor: hoe nu verder? Spectaculaire onderdelen zoals de speedbootrace en vuurwerk op de IJssel, zoals vroeger, zijn er niet meer bij. De organisatie wil de Kamper Ui(t)Dagen vooral beter profileren naar buiten toe en méér cachet geven aan de zomerbraderie. Melvin: “Natuurlijk komt de gewone Kampenaar ook maar de hoofddoelgroep wordt toch vooral gevormd door de toeristen en dagjesmensen die in de vakantietijd onze mooie streek en stad bezoeken. Mensen uit andere delen van het land, maar ook bijvoorbeeld Belgen en Duitsers. De Kamper Ui(t)dagen zijn een ijzersterk beeldmerk. Vooral voor mensen van buiten. De Kampenaar kent het evenement wel en is er een paar keer geweest. Maar hij kan altijd wel naar het café of naar de winkels. Voor buitenstaanders ligt dat anders. We krijgen nu al regelmatig telefoontjes van mensen uit bijvoorbeeld Maastricht of Heerlen. Gaan de Kamper Uitdagen door, en wanneer worden ze gehouden? De naam van het evenement is buiten Kampen erg bekend. Daarom veranderen we die ook niet. Het lukt ons intussen aardig om Kampen in eigen land breed bekend te maken. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde 1 aprilgrap Kerst in Kampen afgelopen jaar, die zelfs tot een paginagroot verhaal in de Telegraaf leidde. En ook het bezoek van de Van Rossems zorgde voor belangstelling. Wat p.r. naar buiten toe betreft doen we het in vergelijking met veel andere steden van dezelfde omvang goed.”

Concept

De Kamper Ui(t)dagen zijn echt een traditie. Melvin: “Ik ging er als kind al naartoe. Het snoep dat ik kreeg, de poffertjes…..Daar was ik zeer in geïnteresseerd….Het concept is echter al jarenlang hetzelfde. Het is nooit veranderd. Daar willen we nu iets aan gaan doen.”

Er gaat nu een frisse wind waaien als het aan de organisatie ligt. De nadruk komt meer te liggen op de beleving van de verschillende activiteiten. “Net als vroeger willen we terug naar thema’s. Dit is een proces dat wel even tijd nodig heeft, het is niet zo dat nu direct alles in een thema wordt gegoten, maar bij volgende edities zullen bezoekers daar meer van gaan merken. We zullen bezoekers ook duidelijker laten zien dat ze op de Kamper Ui(t)dagen zijn en dat ze zich echt een evenement binnenstappen. Dit wordt onder meer benadrukt door vlaggen en toegangspoorten tot de Oudestraat. Zij bakenen het terrein af. Verder is ons logo vernieuwd.”

Braderie

Hoofdbestanddeel van het programma is de braderie die zich uitstrekt over de hele Oudestraat. Melvin vertelt dat deze uit veel meer bestaat dan ‘slechts wat kraampjes’. Met 64 deelnemers is die nu groter dan ooit. “Tijdens vroegere edities kwam de meerderheid van de kraamhouders van buiten. Een duidelijk verschil met vroeger is dat er nu meer deelnemers uit de stad zelf komen. Binding van de kraamhouders met Kampen is dan ook groot. Voor plaatselijke ondernemers zijn de Ui(t)dagen dan ook een prima gelegenheid om zich met hun assortiment te profileren, voor de deur van hun eigen zaak.”

De muzikale invulling van het festijn komt vooral voor rekening van de horeca en speelt zich vooral af in de avonduren in de café’ s of op podia. Afsluitende klapper is op de laatste Kamper Ui(t)dag het dancefestival Wild Beatz op de Nieuwe Markt. Melvin, tot slot: “Hoe het programma er ook uitziet, de gasten die de Kamper Ui(t)dagen bezoeken, moeten het vooral gezellig hebben en de sfeer als positief ervaren. Als de binnenstadsondernemers tijdens de braderie met een blij gezicht in hun kraam of in de winkel staan, kun je je geen betere promotie wensen…”

Nick de Vries