Deze bijdrage van Raadspraat is geschreven door Richard Boddeus van Kampen Sociaal.
Deze bijdrage van Raadspraat is geschreven door Richard Boddeus van Kampen Sociaal. Aangeleverd.

Raadspraat Kampen Sociaal: Veiligheid N50 moet snel beter

· leestijd 1 minuut Algemeen

Eind juli vond op de N50 een ernstig ongeval plaats met drie zwaargewonden en veel schade. Het is niet de eerste keer dat er op deze weg gewonden vallen, er zijn eerder zelfs ook doden gevallen. Te vaak gebeuren op deze weg ongevallen met ernstige afloop. Hoewel de gemeente Kampen geen eigenaar is van deze weg is alles wat zich erop afspeelt wel van grote invloed op de stad en haar inwoners, in die zin heeft ze dus een groot belang dat de weg verbeterd wordt. 

Nu weten we al enige tijd dat de weg op gedeelten wordt aangepast maar het duurt nog een hele tijd. Eerder dit jaar werd bekend dat de aanpak zelfs vertraging heeft opgelopen. Kampen Sociaal vindt dat het college zich hard moet maken bij het Rijk dat de weg met spoed moet worden aangepakt. De lobby moet ze samendoen met de regio. Andere gemeenten, zoals Zwolle, Dronten, Urk en Noordoostpolder die ook belang hebben bij de aanpak van de weg zouden moeten aansluiten bij de lobby evenals de provincies Overijssel, Flevoland en Gelderland. Het gezamenlijk optrekken moet juist nu gebeuren nu de onderhandelingen voor een nieuw kabinet gaande zijn. Een vurig pleidooi moet toch een keer zijn vruchten afwerpen. 

De N50 moet niet alleen veiliger gemaakt worden er moet ook gekeken worden of verbreding wenselijk is. Er zit een onlogische flessenhals in het Nederlandse wegennet. De A50 begint in het zuiden van het land bij Eindhoven en stopt bij Hattemerbroek, daar gaat de snelweg over in de N50. Richting Kampen schiet je direct op een eenbaans gedeelte van de weg, het verkeer vanuit Zwolle voegt iets later in. Later kent de weg weer twee rijstroken. 

De 2+1 stroken zijn bewust aangelegd, echter is het de vraag of dat de weg beter maakt. Als het rustig op de N50 is geeft dat geen problemen maar in de spits staat de autoweg geregeld vol. Zo komt Kampen geregeld voorbij tijdens de fileberichten op de radio. Dat is niet iets om trots op te zijn. De kans dat het verkeer afneemt lijkt ons niet heel reëel, het zal eerder toenemen. Filerijden is slecht voor de gezondheid en brengt ook nog eens economische schade toe. Daarom is het zinvol om met het aanpakken van de veiligheid op de N50 ook te kijken of verbreding van de weg een goede optie is. 

Nick de Vries

Nick de Vries