Het welzijn informatie punt.
Het welzijn informatie punt. Foto: Aangeleverd.

Vier vragen aan het Welzijn informatiepunt

· leestijd 1 minuut Algemeen

Burgers kunnen sinds kort met vragen over de digitale overheid terecht bij Het Informatiepunt Digitale Overheid. Ook in Kampen is een informatiepunt opgezet, maar hier is gekozen voor een samenwerking met een welzijnsinstelling namelijk Wijz Welzijn. 

In Kampen is de service kortweg Het Informatiepunt genoemd. Inwoners kunnen terecht in De Stadskazerne op dinsdag van 10.00 tot 12.30 uur en op donderdag van 13.00 uur tot 14.30 uur. Ook kan gebeld worden tijdens kantooruren met 038-85 15 720. Wat biedt het Informatiepunt precies? Om dat duidelijk te krijgen stelde De Brug vijf vragen aan de organisatoren.

1. Waarom is het informatiepunt in het leven geroepen?
Het Informatiepunt is een centrale plek, voor alle inwoners van Kampen, waar zij terecht kunnen voor vragen op het gebied van Digitale Overheid, wonen, welzijn of zorg. De vrijwillige en professionele medewerkers hebben een grote kennis van de sociale kaart, waardoor de vele maatschappelijke organisaties in onze gemeente optimaal worden ingezet.

2. Met welk soort vragen kunnen inwoners bij het informatiepunt terecht?
Het betreft vragen over bijv. het gebruik van een app op de telefoon, een aanvraagformulier voor de belastingdienst, het verlengen van een rijbewijs, waar kan ik terecht voor wat gezelligheid in mijn leven.

3. Waarom is ervoor gekozen in Kampen om samen te werken met een Welzijnsinstelling?
WijZ Welzijn is een plek waar inwoners naartoe gaan als ze het zelf niet meer goed weten te vinden. De bibliotheek is, behalve een plek om boeken te lenen, ook een toegankelijke ruimte om te bezoeken of vragen te stellen over het gebruik van de Ipad/laptop/tablet. Samen zijn de beide organisaties meer dan 1+1=2.

4. Wat maakt dat het informatiepunt zo’n goede methode is om inwoners van informatie te voorzien?
Het is een neutrale en centrale plek waar inwoners vaak binnenlopen. Met de inzet van een aantal vrijwilligers, ondersteund door professionals van zowel bibliotheek als WijZ Welzijn maakt dit het Informatiepunt tot een plek waar geen vraag te gek is.

Nick de Vries

Nick de Vries